Znamy te wszystkie: „Nie wiem, o co tu chodzi”, „Nie rozumiem…”, „Proszę pani, to jakieś dziwne”, „Skąd mam wiedzieć?”, ewentualnie: „Proszę pani, ja tego nie czuję”. No tak, oni tego nie czują, a my czujemy frustrację, bezsilność, rezygnację, niemoc, bo czytać poezję może każdy, ale przeczytać – już niewielu. I co z tym zrobić? Na początku wziąć głęboki oddech, później zrzucić z siebie poczucie winy (do czego mamy niepotrzebne ciągoty), a na koniec wyciągnąć karton klocków Lego.
Dział: Nowoczesny polonista
Pytanie zawarte w tytule jest tyle przewrotne, co prawdziwe. Dlaczego? Ponieważ nadmierna i nieumiejętna motywacja zewnętrzna – w przypadku dzieci generowana przez dorosłych daje efekt odwrotny do pożądanego. Czyli paradoksalnie wpływa na utratę zaangażowania i zainteresowania dziecka nauką, zamiast je wzmacniać. Zwiększenie nacisków i zachęt, czyli zwiększenie presji, nasila opór dziecka. Zamknięci w błędnym kole dobrych intencji i odwrotnych skutków stajemy się coraz bardziej bezradni, a uczeń coraz bardziej zniechęcone. Dlaczego tak to działa? I co zrobić, by było inaczej?
Organizacja gry miejskiej niestety nie należy do przedsięwzięć tanich. Scenografia, stroje, materiały dla uczestników – pozyskanie tych niezbędnych elementów czyni ją przedsięwzięciem kosztochłonnym. Alternatywą dla gier mogą być więc questy.
Sobotnie przedpołudnie. Nieliczni przechodnie ze zdziwieniem obserwują młodych ludzi biegających po Starym Rynku z błyskiem w oku i kartkami w dłoni. Czy to łowcy sklepowych okazji? Niedobitki piątkowych imprez? Nie, po prostu w Poznaniu rozpoczęła się kolejna edycja gry miejskiej…
Temat dotyczący miasta w literaturze i tekstach kultury otwiera całe mnóstwo możliwości, jednak szczególnie bogatej bibliografii i filmografii doczekała się Warszawa, która miała wiele punktów zwrotnych w swojej historii. Bez wątpienia najważniejszym z nich była II wojna światowa oraz Powstanie Warszawskie. Widać to zresztą w zainteresowaniu pisarzy i reżyserów tą tematyką – w 70. rocznicę wybuchu powstania wydano kilkanaście nowych pozycji książkowych (opracowania historyczne, wspomnienia, a nawet proza stylizowana na historyczną), a na ekrany kin trafiły trzy nowe produkcje filmowe.