Dział: Polski w praktyce

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Mapuj swoje cele! Mind mapping w tworzeniu i planowaniu

Każdy ma marzenia. Mniejsza część z nas ma konkretne plany, a najmniej z nas ma dobrze sformułowane cele i konsekwentnie je osiąga. Jeśli należysz do tych, którzy nie wierzą w spełnienie noworocznych postanowień, a w fakty i swoją moc sprawczą, wiesz zapewne, że musisz nauczyć się dobrze planować. W przeciwnym razie będziesz częścią czyjegoś planu.

Czytaj więcej

Edukreatywne czytanie ze zrozumieniem

Czytanie ze zrozumieniem – ta z pozoru prozaiczna czynność często przysparza uczniom wiele kłopotów. Dlaczego poświęcamy jej tak wiele uwagi? Rozumienie czytanego tekstu jest niezwykle istotną umiejętnością nie tylko w szkole – to kluczowa kompetencja rzutująca na późniejsze funkcjonowanie w doro- słym życiu.

Czytaj więcej

Technologie informacyjne w pracy współczesnego polonisty

Żyjemy w świecie nowoczesnych technologii. W zasadzie cały czas jesteśmy „podłączeni” do wirtualnego świata. Skoro nasi uczniowie nieustannie żyją w sieci, intuicyjnie posługują się aplikacjami, dlaczego nie wykorzystać tych źródeł w codziennej pracy?

Czytaj więcej

Propozycja metodyczna – wyrzucane pytania

Wyrzucane pytania to nieszablonowy pomysł m.in. na pierwszą lekcję z lekturą – wstęp do analizy i interpretacji utworu. Gra składa się z 36 pytań. Do jej wykorzystania podczas lekcji potrzebna jest tylko poniższa grafika oraz dwie kostki.

Czytaj więcej

Sketchnoting

„Nikt nic nie czyta, a jeśli czyta, to nic nie rozumie, a jeśli nawet rozumie, to nic nie pamięta” – powiedział Stanisław Lem. Tendencja ta jest wyraźnie widoczna wśród młodego pokolenia. Uczniowie coraz mniej entuzjastycznie sięgają po teksty literackie. Kanon lektur wydaje im się nudny, przez co nieustannie rosnącą popularnością cieszą się streszczenia i opracowania. Jest także grupa uczniów, którzy mimo przeczytania lektury nie są w stanie wykazać się znajomością najważniejszych zawartych w niej problemów. Niestety, samo zapoznanie się z utworem nie jest równoznaczne z jego rozumieniem. Często rodzi to frustrację i jeszcze większy opór przed literaturą.

Czytaj więcej

Ach… te niesforne znaki interpunkcyjne!

Scenariusz lekcji języka polskiego dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej i uczniów szkół ponadpodstawowych

Czytaj więcej