Twój Vincent Doroty Kobieli i Hugh Welchmana: lekcja intersemiotyczna z wątkami biograficznymi

Horyzonty polonistyki

Praca z wątkami biograficznymi na lekcjach języka polskiego otwiera wiele  perspektyw analizy i interpretacji różnych tekstów kultury. W innowacyjnej polonistyce szkolnej omawianie zagadnień dotyczących życia i twórczości wybitnego artysty, a szerzej psychologii twórczości, sprzyja uaktywnieniu lekcji intersemiotycznych. Biografia stanowi wówczas podstawę silnie zróżnicowanych działań uczniów i nauczycieli. Wiele lat temu Zenon Uryga zachęcał szkolnych polonistów do podejmowania różnorodnych działań lekcyjnych i pozaszkolnych, które umożliwiałyby uczniom głębokie przeżycie estetyczne, a także spotkanie z osobowością i dokonaniami wybitnej jednostki wsposób kreatywny i oryginalny. O obecność biografii pisarzy i poetów na lekcjach języka polskiego upominał się również Stanisław Bortnowski w Sporze z polonistyką szkolną.

Życiorys? Biogram? Biografia artysty? 

Zmiany kulturowe, rewolucja cyfrowa i  silny wpływ treści popkulturowych na doświadczenia odbiorcze współczesnych uczniów motywują kreatywnych nauczycieli do refleksji, jak  można w obecnych realiach edukacyjnych realizować model nauczania poświęcony wprowadzaniu informacji biograficznych na "godzinach polskiego". „Tabletowe dzieci” i globalne nastolatki poznają najczęściej podstawowe fakty z życia i twórczości artysty w dwojaki sposób: albo dzięki lekturze notek biograficznych, które są zamieszczane w podręcznikach (jako krótki, zwięzły biogram), albo poprzez kontakt z informacjami, które stanowią istotny element prezentacji wprowadzającej zagadnienia nowej epoki bądź wstęp do lektury szkolnej. Szczególną powtarzalność, w próbach szkolnego ujęcia „jak wielkim poetą (pisarzem, artystą) był…”, odzwierciedlają prezentacje multimedialne. Szkolni poloniści zazwyczaj realizują następującą koncepcję: na kilku slajdach pojawia się zdjęciewybitnego twórcy4, informacje o dacie oraz miejscu narodzin i śmierci, krótkie zestawienie najważniejszych zdarzeń z życia oraz wykaz najwybitniejszych osiągnięć twórczych. Przedstawienie wiadomości biograficznych staje się coraz bardziej ogólne, skrótowe i powierzchowne. To de facto przekazanie na lekcji biogramu lub życiorysu, a w nikłym stopniu praca z biografią. 

POLECAMY

Taka, przewidywalna w każdej odsłonie prezentacja osobowości nie spełnia oczekiwań związanych z omówieniem podstawowych treści nauczania i nie motywuje ucznia do własnych poszukiwań poznawczych. Po Gombrowiczowsku poszukiwanie wątków biograficznych w dziele literackim lub w innych tekstach kultury „powinno zachwycać”, ale ostatecz-
nie „nie zachwyca”. 

Wątki biograficzne w odbiorze „cyfrowych tubylców”: skala problemu

Przedstawienie ustaleń biograficznych na lekcjach języka...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy