Życiorys? Biogram? Biografia artysty?
Zmiany kulturowe, rewolucja cyfrowa i silny wpływ treści popkulturowych na doświadczenia odbiorcze współczesnych uczniów motywują kreatywnych nauczycieli do refleksji, jak można w obecnych realiach edukacyjnych realizować model nauczania poświęcony wprowadzaniu informacji biograficznych na "godzinach polskiego". „Tabletowe dzieci” i globalne nastolatki poznają najczęściej podstawowe fakty z życia i twórczości artysty w dwojaki sposób: albo dzięki lekturze notek biograficznych, które są zamieszczane w podręcznikach (jako krótki, zwięzły biogram), albo poprzez kontakt z informacjami, które stanowią istotny element prezentacji wprowadzającej zagadnienia nowej epoki bądź wstęp do lektury szkolnej. Szczególną powtarzalność, w próbach szkolnego ujęcia „jak wielkim poetą (pisarzem, artystą) był…”, odzwierciedlają prezentacje multimedialne. Szkolni poloniści zazwyczaj realizują następującą koncepcję: na kilku slajdach pojawia się zdjęciewybitnego twórcy4, informacje o dacie oraz miejscu narodzin i śmierci, krótkie zestawienie najważniejszych zdarzeń z życia oraz wykaz najwybitniejszych osiągnięć twórczych. Przedstawienie wiadomości biograficznych staje się coraz bardziej ogólne, skrótowe i powierzchowne. To de facto przekazanie na lekcji biogramu lub życiorysu, a w nikłym stopniu praca z biografią.
POLECAMY
Taka, przewidywalna w każdej odsłonie prezentacja osobowości nie spełnia oczekiwań związanych z omówieniem podstawowych treści nauczania i nie motywuje ucznia do własnych poszukiwań poznawczych. Po Gombrowiczowsku poszukiwanie wątków biograficznych w dziele literackim lub w innych tekstach kultury „powinno zachwycać”, ale ostatecz-
nie „nie zachwyca”.
Wątki biograficzne w odbiorze „cyfrowych tubylców”: skala problemu
Przedstawienie ustaleń biograficznych na lekcjach języka...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!