Początki romantyzmu, początki serialu

Polski w praktyce

Wielki sukces sprzedażowy. Mnóstwo kontrowersji. Wysyp komentarzy. Adaptacje, przeróbki, naśladowania. Pochlebne opinie takich gigantów, jak Walter Scott, Byron, Shelley. No i w końcu wybitne miejsce w historii literatury gatunkowej.

Prototyp

Mowa o Mnichu, powieści gotyckiej z 1796 r., którą napisał Matthew Gregory Lewis, brytyjski pisarz i dramaturg (1775–1818). 
Dlaczego ją przywołuję? 

POLECAMY

Przypomnę, że głównym celem niniejszego cyklu jest „poszperać” w archiwum literatury europejskiej i znaleźć kilka mocnych tekstów, które mogłyby zainteresować dzisiejszego producenta filmowego czy serialowego. 

Wydaje mi się, że Mnich, stanowiący przełom w dziejach fabuły spod znaku sensacji i zarazem będący ważnym zwiastunem wrażliwości romantycznej, to znakomity punkt wyjścia naszych poszukiwań. Bardzo ważnym argumentem przemawiającym za tym właśnie wyborem jest fakt, że konstrukcja książki Lewisa jako żywo przypomina strukturę popularnych amerykańskich seriali w rodzaju Gry o tron. Co więcej, w odróżnieniu od innych powieści gotyckich z tamtych czasów wydaje się dzisiaj całkiem przekonującą historią. Były momenty, w których akcję śledziłem w dużym napięciu i czułem przysłowiowe ciarki na plecach.

Krótko mówiąc, Mnich to prototyp współczesnego serialu.

Znajduję w nim większość elemen...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy