Wątki biograficzne

Polski na czasie

Ludzie lubią mówić o sobie – na różne tematy, w różnych okolicznościach, do różnych osób. Lubią się chwalić, dopowiadać nierzadko inny bieg wydarzeń, aby w oczach innej osoby zyskać lub lepiej wypaść. Sytuacja może być zupełnie odwrotna, kiedy ludzie są zbyt skryci, by obwieszczać światu swoje życie. Tak również bywa na co dzień. Jednak zastanówmy się, jak temat wątków biograficznych można „wpleść” w program nauczania języka polskiego?

Nie ma co ukrywać, że z bohaterami literackimi, którzy sami się nie wypowiedzą na swój temat, jest nieco inna sytuacja. My, jako nauczyciele, poloniści możemy uczyć wnioskowania na temat biografii autora lub bohatera, na przykład po jego zachowaniu, emocjach, które mu towarzyszą. Możemy uczyć myślenia przyczynowo-skutkowego. Możemy pomagać w nazywaniu emocji, które być może bohater literacki (lub sam autor) przeżywał, lecz czy zawsze mamy tę pewność, że tak właśnie było, jak nam się wydaje? Moim zdaniem – nie, i to dobrze, że nie. Zostawmy sobie pewną dozę niepewności i niejasności, aby właśnie wypełnić ją kreatywnością naszych uczniów. Nie mówię, aby wymyślać biogram artystów i zmieniać jej bieg świadomie i bez celu, ale jeśli ma to pomóc i korespondować z lekcją języka polskiego, to właściwie dlaczego nie? Podsyłam kilka praktycznych i sprawdzonych pomysłów na gry, zabawę i pracę nad wątkami biograficznymi na lekcjach polskiego. Jeśli czujesz, że ten temat nie jest odpowiednio realizowany w Twoim życiu zawodowym, to tym bardziej ten artykuł jest dla Ciebie!

POLECAMY

Na początek „Dobre moje – dobre Twoje”, czyli gra, która w połączeniu...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy