Dołącz do czytelników
Brak wyników

Praktyczny Przewodnik Nauczyciela

16 stycznia 2019

NR 28 (Styczeń 2019)

Kod do powtórek przed egzaminem

0 122

Słowa „powtórka” oraz „egzamin” pojawiają się zapewne na większości lekcji w klasie VIII – zarówno na języku polskim, jak i na pozostałych przedmiotach. Nie wszystko udaje się powtórzyć na lekcji, wiele z zagadnień uczniowie muszą przypomnieć sobie w domu. Chciałabym zaproponować ćwiczenie służące do sprawdzenia „odświeżonego” przez ósmoklasistów materiału. Pokażę to na przykładzie fonetyki, ale metoda sprawdzi się przy omawianiu dowolnego zagadnienia – każdego działu gramatyki, treści lektur czy problemów teoretycznoliterackich.

 

Słowa „powtórka” oraz „egzamin” pojawiają się zapewne na większości lekcji w klasie VIII – zarówno na języku polskim, jak i na pozostałych przedmiotach. Nie wszystko udaje się powtórzyć na lekcji, wiele z zagadnień uczniowie muszą przypomnieć sobie w domu. Chciałabym zaproponować ćwiczenie służące do sprawdzenia „odświeżonego” przez ósmoklasistów materiału. Pokażę to na przykładzie fonetyki, ale metoda sprawdzi się przy omawianiu dowolnego zagadnienia – każdego działu gramatyki, treści lektur czy problemów teoretycznoliterackich.
Kilka dni przed planowaną lekcją uczniowie otrzymują listę zagadnień do powtórzenia, na lekcji zaś w małych grupach rozwiązują zadania. Kto jako pierwszy poprawnie je rozwiąże, otrzymuje bardzo dobrą ocenę z języka polskiego. Pojawiają się zabawa i motywacja, a wreszcie dla osób, które nie przyswoiły wszystkiego w domu, szansa na uzupełnienie wiadomości w trakcie dyskusji w małych grupach!

  • Odbiorcy: klasa VIII
  • Czas trwania: fragment lekcji
  • Narzędzia TIK: generator kodów do zamalowywania (//mal-den-code.de/), skaner w telefonie nauczyciela (np. darmowa aplikacja Barcode Scanner)
  • Materiały: kody QR, tabelka z „nacobezu” do fonetyki

Przed lekcją…

  • Uczniowie otrzymują na kilka dni przed lekcją „nacobezu” do fonetyki1. Mają za zadanie przypomnieć sobie wyszczególnione treści i zaznaczyć kolorem zielonym, żółtym lub czerwonym stropień zrozumienia zagadnienia. Jeśli użyli choć raz koloru czerwonego, świadczącego o nierozumieniu tematu, powinni podejść do nauczyciela lub kolegów i poprosić o pomoc w wyjaśnieniu problemu. Wówczas mogą w kolumnie po prawej stronie raz jeszcze użyć koloru – oby tym razem był to zielony lub chociaż żółty!
  • Nauczyciel wchodzi na stronę //mal-den-code.de/ (zdj. 1), która służy do przygotowania niekompletnego kodu QR (do zamalowania przez uczniów); korzysta z opcji „Code erstellen”, a następnie w odpowiednich oknach wpisuje albo adres strony internetowej, która ma się pojawić po zeskanowaniu kodu, albo tekst, który ma zostać wyświetlony uczniom (zdj. 2). Ja – na potrzeby powtórek tu opisanych – wpisałam słowa „brawo, otrzymujesz 5”. Wówczas generują się 2 kody – j...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy