Jednym z moich największych – polonistycznych! – marzeń jest zmiana listy lektur. Chciałabym, po pierwsze, aby w spisie pojawiły się pozycje, na omówienie których uczniowie – zachęcani przez innych – będą czekać. Tak czekają przecież na Kamienie na szaniec i Małego Księcia. Po drugie, warto byłoby znów (tak jak było w gimnazjum) choć w pewnym stopniu umożliwić młodzieży i nauczycielowi wybór. Jeśli jednak chodzi o ballady romantyczne, to cieszę się, że na liście tekstów obowiązkowych znalazła się właśnie Świtezianka, o której przed laty napisał mickiewiczolog Czesław Zgorzelski: „tu mamy do czynienia ze zwartą budową wątku, zmierzającego do szczytowego momentu, który – jak katastrofa w tragedii – rozwiązuje opowiadanie i nadaje mu kształt dwuscenicznego dramatu w miniaturze”1. Właśnie potencjał związany ze „szczytowym momentem” chciałabym wykorzystać, podając – oprócz ćwiczeń egzaminacyjnych zredagowanych w oparciu o podstawę programową – dodatkowe propozycje na omówienie tekstu.
POLECAMY
Zadania skonstruowane w oparciu o podstawę programową
Przeczytaj fragmenty Świtezianki i wykonaj zadania od 1 do 5.
– „Powiedz mi piękna, luba dziewczyno,
Na co nam te tajemnice –
Jaką przybiegłaś do mnie drożyną?
Gdzie dom twój, gdzie są rodzice?
Minęło lato, zżółkniały liścia
I dżdżysta nadchodzi pora:
Zawsze mam czekać twojego przyścia
Na dzikich brzegach jeziora?
Zawszeż po kniejach jak sarna płocha,
Jak upiór błądzisz w noc ciemną?
Zostań się lepiej z...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!