Nauka poprzez tworzenie zadań – pomysł na zajęcia przygotowujące do egzaminu ósmoklasisty

Egzamin z języka polskiego

Układanie pytań i zadań przez uczniów jest ciekawe i bywa również twórcze. Bywa, ponieważ oprócz pytań naprawdę dobrych i zmuszających do myślenia pojawiają się pytania bardzo proste, np. dotyczące nazwiska bohatera czy daty. Lekcja tu opisana ma na celu zachęcenie uczniów do wysiłku, którego efektem będą właśnie pytania trudniejsze. Uczniowie zdobywają wiedzę – przede wszystkim poprzez tworzenie zadań, następnie poprzez ich rozwiązywanie.

Co umiem? Nad czym muszę jeszcze popracować?

Na lekcjach w klasie VIII zapewne wielu nauczycieli systematycznie monitoruje stopień realizacji podstawy programowej, jak również zachęca uczniów do dokonywania autoewaluacji. Co już wiem? Co umiem? Nad czym muszę jeszcze popracować? Co mnie ominęło?! O czym nie mam zielonego pojęcia?!

POLECAMY

Na moich lekcjach języka polskiego czy na zajęciach przygotowujących do egzaminu (prowadzonych w ramach innowacji pedagogicznej) dobrze sprawdzał się program powtórek zamieszczony na gazetce ściennej. Po powtórzeniu danego zagadnienia zakreślaliśmy je jakimś kolorem. Przyjemnie było obserwować, jak na kartkach z dnia na dzień ubywało bieli. Dla wielu uczniów było to bardzo motywujące.

Mimo to do najtrudniejszych zagadnień i tak trzeba wracać co jakiś czas. Co sprawia najwięcej problemów? Odpowiedź na to pytanie można uzyskać przynajmniej na dwa sposoby. Pierwszy z nich stanowi nasza obserwacja. Zapewne każdy nauczyciel jest w stanie wskazać obszary, z którymi uczniowie radzą sobie najgorzej. Drugi sposób polega na zebraniu informacji od uczniów. Wręczamy im wspomniany już program powtórek i prosimy o zaznaczenie tego, co jest jasne, na zielono i tego, co sprawia im problem, na czerwono. Na podstawie informacji od uczniów tworzymy zbiór zagadnień, nad którymi trzeba pochylić się raz jeszcze.

Zachęcam do przeprowadzenia cyklu lekcji polegających na nietypowym powtarzaniu zagadnień sprawiających trudności. Tym razem uczniowie nie otrzymają gotowych zadań od nauczyciela. Najpierw muszą je sami zbudować… Oczywiście już w trakcie pracy nad nimi muszą zdobyć odpowiednią (czytaj: dużą!) wiedzę – może nawet większą niż ta potrzebna do rozwiązania zadania.

W tabeli 1 znajduje się lista zagadnień najczęściej zaznaczanych na czerwono w jednej z uczonych przeze mnie klas. 


Tabela 1.

Kształcenie lite...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy