Założenia brzmią niezwykle ambitnie, a polonista, stający przed wyzwaniem przygotowania uczniów do zdawania egzaminu z języka polskiego w nowej formule, jest często zagubiony, ponieważ zmaga się z różnymi trudnościami. Należą do nich bez wątpienia: brak motywacji uczniów, brak wystarczającej ilości czasu na kształcenie kompetencji związanych z tworzeniem wypowiedzi argumentacyjnej, nienachalna znajomość lektur obowiązkowych przez uczniów czy edukacja w warunkach wielokulturowości i wielojęzyczności.
W jaki sposób poradzić sobie z tymi wyzwaniami? Proponujemy metodologię knowledge pills. Krótkie partie materiału i dzielenie zagadnień na części sprawiają, że zainteresowanie i motywacja uczniów wzrastają, a to z kolei wpływa na poprawę efektywności tworzenia wypowiedzi argumentacyjnych.
Nowa matura daje uczniowi dowolność w wyborze formy, którą wykorzysta na egzaminie. Ma on za zadanie stworzyć wypowiedź argumentacyjną, w...
Metodologia knowledge pills sposobem na argumentowanie! Jak rozwijać uczniowską umiejętność tworzenia wypowiedzi argumentacyjnej
Podstawa programowa sugeruje, że na trzecim etapie edukacyjnym nasi uczniowie powinni doskonalić umiejętności wyrażania własnych ocen, argumentacji, kształcić umiejętności formułowania oraz uzasadniania sądów na temat dzieł literackich i tekstów kultury. W szczególności natomiast zwraca się uwagę na umiejętności retoryczne, w tym zasady tworzenia spójnych, logicznych i właściwych pod względem kompozycyjnym wypowiedzi argumentacyjnych o wyższym stopniu złożoności.