Oczywiście najważniejsze zadanie spoczywa na barkach polonisty, dzięki któremu uczeń musi nauczyć się rozpoznawać słownictwo neutralne i wartościujące, dostrzegać zróżnicowanie języka, w tym odróżniać słownictwo ogólnonarodowe i o ograniczonym zasięgu, rozpoznawać wyrazy rodzime i zapożyczone czy typy skrótów i skrótowców3. Na lekcjach języka polskiego uczeń ponadto poznaje sposoby wzbogacania słownictwa, rozwija umiejętność formułowania myśli, operowania bogatym słownictwem oraz wykorzystywania go do opisywania świata, oceniania postaw i zachowań ludzkich z zachowaniem zasad etyki i kultury języka4.
POLECAMY
W niniejszym artykule, który jest pierwszym z planowanego cyklu tekstów poświęconych przygotowaniu do egzaminu ósmoklasisty, podzielę się kilkoma pomysłami do wykorzystania w pracy z uczniem, który za kilka miesięcy przystąpi do pierwszego egzaminu w swoim życiu:
- zaproponuję zadanie dla ucznia, a następnie sprawdzę z Państwem w podstawie programowej, czy rzeczywiście dokument mówi o treściach, których dotyczy to zadanie;
- zmieniając perspektywę, zaproponuję zadanie sprawdzające konkretne wymagania z podstawy programowej;
- na koniec podam kilka pomysłów na ćwiczenia i zadania dotyczące wspomnianych obszarów podstawy programowej, czyli leksyki współczesnej i bogactwa leksykalnego (nie będą to scenariusze lekcji).
Weryfikacja zadania dla ucznia
To zadanie tak naprawdę jest przeznaczone nie dla uczniów, lecz dla naszych czytelników: proszę otworzyć podstawę programową i zastanowić się, jakich obszarów dotyczy poniższe zadanie5. Czy warto je wprowadzić na lekcji?...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!