Dołącz do czytelników
Brak wyników

Gra sposobem na ciekawe powtórzenie lektur przed egzaminem

Artykuły z czasopisma | 9 listopada 2021 | NR 44
0 17

Wykorzystanie gry na lekcjach języka polskiego to pierwszy krok do zaktywizowania uczniów. Podpowiadamy, jak dobrze się bawiąc, powtarzać zagadnienia lekturowe.

Cel gry

Powtórzenie informacji na temat poznanych lektur obowiązkowych w klasach IV–VI.

POLECAMY

Gra może stanowić wprowadzenie do lekcji lub zajęć dodatkowych podejmujących tematykę cech literatury fantastycznej. Jej celem jest wykazanie się ucznia wiedzą na temat treści lektur i ich bohaterów. Może przybrać formę pracy jednostkowej lub grupowej. 
Zabawa przeznaczona jest dla uczniów klasy VI (pod koniec zajęć lekcyjnych w danym roku szkolnym) lub VII (początek roku szkolnego jako usystematyzowanie wiedzy zdobytej w klasach IV–VI).
Nauczyciel przed rozpoczęciem gry nie powinien informować uczniów o tym, że pojawią się w niej lektury z gatunku literatury fantastycznej.
Uczeń otrzymuje:

  • planszę z rozrysowanym pokojem,
  • instrukcję gry,
  • schemat deszyfrujący,
  • podpowiedzi (w razie potrzeby i otrzymywane pojedynczo na danym etapie gry).

Przebieg gry

  1. Krok pierwszy – drzwi, które prowadzą do pokoju, wskazują na kolejny etap, jakim jest stolik (Mateusz z lektury Akademia Pana Kleksa Jana Brzechwy, bo drzwi odwołują się do drzwi do bajek w murze).
     
  2. Krok drugi – od stolika przejście do zegara, na co wskazuje złota rybka w akwarium (rybka z lektury Bajka o rybaku i rybce Aleksandra Puszkina, bo rybka wskazuje na samą postać).
     
  3. Krok trzeci – od zegara do komody, na co wskazuje godzina dwunasta (wróżka z lektury Kopciuszek Charlesa Perraulta, bo o dwunastej Kopciuszek musiał opuścić bal).
     
  4. Krok czwarty – od komody do fotela, na co wskazuje UMOWA wystająca z szuflady (Mefistofeles z lektury Pani Twardowska Adama Mickiewicza, bo diabeł podpisał z Panem Twardowskim pakt, czyli umowę).
     
  5. Krok piąty – od fotela do lampy, na co wskazuje leżąca na nim fajka (hobbici z lektury Hobbit, czyli tam i z powrotem Johna Ronalda Reuela Tolkiena, bo główny bohater tej książki lubił palić fajkę).
     
  6. Krok szósty – od lampy do dywanu, na co wskazuje sama lampa (Tumnus z lektury Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa Clive’a Staplesa Lewisa, bo przejście do świata realnego i Narnii znajdowało się niedaleko latarni).
     
  7. Krok siódmy – od dywanu do kwiatka w doniczce, na co wskazuje miotła leżąca na dywanie (Jaga z lektury Kajko i Kokosz. Szkoła latania Janusza Christy, bo Mirmił pragnął nauczyć się na niej latać).
     
  8. Krok ósmy – od kwiatka do obrazu na ścianie, na co wskazuje tabliczka z podobizną głowy woła wbita w doniczkę (Dusiołek będący tytułowym bohaterem utworu Bolesława Leśmiana, bo Bajdała podróżował ze szkapą i wołem).

KOD:  7 5 6 3 6 6 4 8
Mateusz 7 liter
rybka 5 liter
wróżka 6 liter
Mefistofeles 12...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy