Indywidualizację nauczania rozumiemy jako uwzględnienie w procesie dydaktyczno-wychowawczym indywidualnych różnic między uczniami i stosowanie takich metod, technik, które przy równoczesnym uwzględnieniu owych różnic, sprzyjają maksymalnemu rozwojowi uczących się1.
Indywidualne podejście do każdego ucznia i uczennicy w klasie jest trudne, ale nie niemożliwe, warto wykorzystać więc parę sprawdzonych sposobów na to, aby każdy z naszych podopiecznych w klasie był traktowany podmiotowo. Oto moje propozycje na lekcje języka polskiego, które stosuję od lat. Pozwalają one dostrzec każdego ucznia, jego potencjał oraz każdemu uczniowi dać szansę na rozwój i sukces na miarę jego możliwości.
POLECAMY
Informacja zwrotna sposobem na wspieranie indywidualności ucznia podczas oceniania
Trzecia strategia oceniania kształtującego to udzielanie uczniom takich informacji zwrotnych, które umożliwiają ich widoczny postęp. Stosowanie informacji zwrotnej to, według mnie, prawdziwa indywidualizacja nauczania, która realnie ma miejsce podczas moich lekcji. Informacja zwrotna opiera się na podanych uczniom kryteriach nauczania do lekcji, zadania edukacyjnego, kartkówki, sprawdzianu. „Nauczyciel zamiast stawiać ocenę sumującą przekazuje uczniowi komentarz do jego pracy. Dobra informacja zwrotna jest sztuką, ale zawsze powinna zawierać cztery elementy:
- wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy ucznia,...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!