Sklepy cynamonowe zostały wydane w 1933 roku, nakładem Towarzystwa Wydawniczego „Rój”1. W zbiorze znalazły się małe narracje, które powstały w latach 1931–1933. Publikacja debiutanckiego cyklu opowiadań była możliwa dzięki rekomendacji Zofii Nałkowskiej – wybitna pisarka udzieliła silnego poparcia wydawniczym staraniom Brunona Schulza2.Uczniów może zainteresować fakt, że powstające opowiadania autor Manekinów przesyłał w korespondencji pisarce i tłumaczce – Deborze Vogel, z którą przez wiele lat prowadził intensywny dyskurs intelektualny i artystyczny. Opowiadania pojawiły się w listach w formie postscriptów, a zatem stanowiły oryginalne dopiski do zasadniczej treści korespondencji. W jednym z listów do Romany Halpernowej z 1936 roku3 pisarz z Drohobycza potwierdził tę transformację z elementów epistolograficznych w formę zbioru opowiadań: „Z moich listów powstały stopniowo Sklepy cynamonowe. Te listy po największej części skierowane były do pani Debory Vogel”4.
Debiutancki tom prozy Brunona Schulza wzbudził zróżnicowane reakcje odbiorcze. Na temat Sklepów cynamonowych wypowiedzieli się m.in.: Kazimierz Wyka, Artur Sandauer, Stanisław Ignacy Witkiewicz czy Witold Gombrowicz (z dwoma ostatnimi twórcami Schulz prowadził ożywioną korespondencję na tematy artystyczne5). Pomimo niejednoznacznej oceny cykl opowiadań Brunona Schulza stał się jednym z najgłośniejszych debiutów dwudziestolecia międzywojennego.
Dziś Sklepy cynamonowe należą do kanonu literatury polskiej i uznawane są za jedno z najwybitniejszych osiągnięć literackich dwudziestolecia międzywojennego. Na „godzinach polskiego” w szkole ponadpodstawowej warto rozważyć fenomen opowiadań Schulza jako debiutu literackiego, który wpłynął na transformację literatury międzywojnia i zaproponował nową koncepcję formy krótkich tekstów prozatorskich.
POLECAMY
Sklepy cynamonowe w cyfrowym wydaniu
Promocja czytania stanowi niezwykle ważne działanie we współczesnej edukacji polonistycznej. Szkolni poloniści najlepiej rozumieją, jak groźnym i degradującym zjawiskiem jest „stan nieczytania” – plaga zglobalizowanego świata, w którym dominuje kultura wizualna. Szczególnie na poziomie szkoły ponadpodstawowej nauczyciele języka polskiego obserwują świadomą rezygnację uczniów z kontaktu z książką. Czytelnicza niechęć dotyczy nie tylko kanonu lektur szkolnych, ale doświadczania przyjemności lektury literatury pięknej w ogóle. W przypadku debiutanckiego zb...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!