Dołącz do czytelników
Brak wyników

Egzamin z języka polskiego

7 listopada 2019

NR 33 (Listopad 2019)

Scenariusz lekcji języka polskiego dotyczącej utworu Bogurodzica z wykorzystaniem elementów myślenia wizualnego

0 10
Typ szkoły szkoła ponadpodstawowa, klasa I
Przedmiot język polski, kształcenie literackie i kulturowe
Czas lekcji 45 minut
Epoka średniowiecze
Ścieżka edukacyjna niestandardowe pomysły na to, jak czytać lekturę
Temat lekcji Co ma wspólnego geometria z Bogurodzicą?
Cele ogólne

Podczas lekcji kształtowane i wzbogacane są wśród uczniów postawy:

  • odczytywania i analizowania tekstu literackiego;
  • odnajdywania archaizmów i ustalania ich znaczenia (korzystania z przypisów);
  • formułowania własnych sądów dotyczących tekstu literackiego;
  • odnajdywania i interpretowania pojawiających się obrazów poetyckich;
  • przekładania sensu literalnego na język obrazów
Cele operacyjne Uczeń:
  • rozpoznaje w tekście archaizmy;
  • korzysta z przypisów i słownika, by poznać znaczenie archaicznych słów;
  • wskazuje w tekście różnorodne środki wyrazu artystycznego;
  • dokonuje przekładu intersemiotycznego (interpretuje słowa poprzez obraz);
  • formułuje sądy, które potrafi uzasadnić
Uczeń po lekcji potrafi:
  • dokonać analizy i interpretacji omawianego tekstu;
  • wskazać słowa kluczowe w wierszu;
  • wymienić cechy gatunkowe pieśni;
  • wskazać i omówić wybrane archaizmy występujące w tekście
Uczeń w czasie lekcji:
  • rozumie wartość dokonywanych przekładów intersemiotycznych;
  • opracowuje tekst średniowieczny z wykorzystaniem elementów myślenia wizualnego;
  • dokonuje konstruktywnej oceny pracy nie tylko swojej, ale również swoich kolegów i koleżanek z klasy;
Metody i techniki dydaktyczne Burza mózgów, pogadanka heurystyczna, metoda niedokończonych zdań, feedback (elementy oceniania kształtującego)
Formy pracy Burza mózgów, praca indywidualna 
Środki i pomoce dydaktyczne
  • karta pracy: „Bogurodzica”
  • ankieta: moja aktywność na zajęciach
  • słowniki: Słownik archaizmów, Słownik terminów literackich

 

Przebieg lekcji


Faza wstępna

  • Jako rozpoczęcie zajęć przewidziana została „burza mózgów” dotycząca pojęcia pieśń. Uczniowie podają wszelkie skojarzenia, które przychodzą im do głowy. Myśli te są zapisywane przez nauczyciela na tablicy w formie słoneczka wokół słowa kluczowego.
  • Naprowadzenie na temat lekcji. Uczniowie odpowiadają ustnie na pytania:

–    Jakie tendencje dominowały w epoce średniowiecza?
–    Które z tematów były najchętniej podejmowane przez twórców?
–    Co było szczególnie ważne dla ludzi średniowiecza?

Bardzo ważne jest w tym elemencie lekcji, by uczniowie doszli do wniosku, że w średniowieczu dominowały rozważania dotyczące śmierci. Równie istotnym tematem były wizje życia po życiu oraz wszelkie kwestie związane z istnieniem Boga. Ludzie pragnęli zaskarbić sobie Jego łaskę.


Faza realizacyjna

  • Chętny uczeń odczytuje na głos utwór Bogurodzica (można wykorzys...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy