Dołącz do czytelników
Brak wyników

Praktyczny Przewodnik Nauczyciela

16 stycznia 2019

NR 28 (Styczeń 2019)

Scenariusz lekcji do filmu Slow West
(reż. John Maclean)

0 16

 

Temat zajęć   „Hejże! Na zachód!” O znaczeniach ukrytych w westernie
Grupa wiekowa   szkoła podstawowa i ponadpodstawowa
Czas realizacji   2 godziny lekcyjne
Zagadnienia 
edukacyjne  
  • Czy Jay ma coś wspólnego ze szkolnymi lekturami? O młodzieńczym idealizmie i nieszczęśliwej miłości.
  • Romantyczny obraz Dzikiego Zachodu.
  • Pod płaszczykiem westernu – kulturowe znaczenia i klasyka gatunku.
  • Podbijanie Dzikiego Zachodu – kiedy to się działo i z jakim skutkiem?
Cele   Po zajęciach uczeń/uczennica potrafi:
  • określić konwencję westernu i wskazać miejsce gatunku oraz jego wybranych odmian w filmowej historii,
  • określić znaczenie ważnych motywów w obrębie filmowej konwencji,
  • scharakteryzować bohaterów filmu i wskazać typy osobowości, które reprezentują (cyniczny, zgorzkniały rewolwerowiec i młody, nieco naiwny idealista),
  • wskazać i omówić literackie konteksty, które warto wykorzystać podczas charakteryzowania bohatera
Metody i formy pracy    
  • heureza, 
  • dyskusja,
  • praca w grupach jednolita i niejednolita
Bibliografia (i materiały wykorzystane podczas lekcji)
  •  J. W. Goethe, Cierpienia młodego Wertera, przeł. F. Mirandola [fragment].
  • P. French, Unforgiven – review, „Guardian” 1992, 20.09.; dostęp: 11.04.2018r.; https://www.theguardian.com/film/1992/sep/20/features.philipfrench
  • Cz. Michalski, Western i jego bohaterowie, Wydawnictwa Artystycznie i Filmowe, Warszawa 1972.
  • J-L. Rieupeyrout, The Western: A Historical Genre, “The Quarterly of Film, Radio and Television” 1952, vol. 7 (2)

* Wskazówka: nauczyciel może wybrać zagadnienia do omówienia i zrealizować proponowane zadania w krótszym czasie

Przebieg zajęć

■      Nauczyciel prosi uczniów, by przypomnieli sobie wyznaczniki gatunkowe westernu i zaznaczyli spośród nich te, które spełnia Slow West. Następnie prosi o refleksję i wypowiedzi o sytuacjach (wątkach, bohaterach…), które nie pasowały do schematu opowieści o kowbojach i rewolwerowcach. Nauczyciel zapisuje uwagi na tablicy – najlepiej w formie tabeli:

Western jako gatunek filmowy Zgodność ze wzorcem (wątki, sceny, postacie)     Naruszenie znanych konwencji
Opowieść o poszerzaniu granic Stanów Zjednoczonych i kolonizacji Ameryki 
przez białego człowieka  
Zachód pozostaje kierunkiem, w którym odbywa się wędrówka, tam też jest niebezpiecznie     Niebezpiecznie jest jednak wszędzie, wbrew temu, co mówi Payne
Starcia z Indianami (rdzenną ludnością kontynentu) jako jeden z głównych wątków Indianie ścigani, Indianie chowający 
swych zmarłych są elementem scenerii, 
w której przemieszcza się Jay  
Indianie są jednoznacznie ofiarami, pokazani jako zaszczuci, smutni, bezradni…
Postać samotnego kowboja (lub kilku przyjaciół), który zmaga się z różnymi wyzwaniami Silas jest rewolwerowcem, który stanowi wcielenie idei męskości na Dzikim Zachodzie, „jednym z ostatnich”, jak sam o sobie mówi, rewolwerów do wynajęcia; nie jest jednak pozbawiony kręgosłupa moralnego  Przygody Silasa i Jaya mają specyficzny charakter, wplątani w sytuacje 
tragiczne (zabicie przez Jaya Szwedki, matki dwójki dzieci) albo na poły 
surrealne (Werner, spotkanie z towarzyszami Payne’a przy ognisku)
Wyraźny podział na dobro i zło Idealistyczny Jay jest ucieleśnieniem światopoglądu bohatera z konwencjonalnych westernów…   …nie ma jednak zdolności zaprawionego w przygodach wędrowca, dzielnego kowboja
Dobro ucieleśniane przez 
samotnego bohatera, obrońcę uciśnionych, przestrzegającego 
prawa Stanów Zjednoczonych, 
białego reprezentanta amerykańskich ideałów    
 
Jay ma w sobie wiele z romantycznych marzycieli     Najbardziej pozytywny bohater umiera. Ironia losu sprawia, że ginie z ręki ukochanej. Idealizm nie ocala człowieka w świecie, w którym rządzi przemoc
Nieprzyjaciółmi są albo wyjęci spod prawa (rabusie, mordercy), albo dzicy Indianie zagrażający sprawiedliwym Amerykanom     W Slow West nieprzyjaciółmi głównych bohaterów są inni rewolwerowcy, a więc ludzie działający często na granicy prawa…     …konkurenci Silasa do nagrody 
i, podobnie jak on, niepozbawieni
„ludzkich uczuć”. Konsekwencja rozmytych granic między dobrem i złem sprawia, 
że nieprzyjaciel staje się nim w zależności od okoliczności
Wątki przygodowe często wzbogaca wątek romansowy         Miłość Jaya do Rose… …nie jest odwzajemniona 
(on jest dla niej jak brat)

    [15 min]

Zgodnie z założeniem zawartym w monologu Silasa otwierającym film o Slow West można myśleć jako o baśni („Dawno, dawno temu”) albo o filmie historycznie zanurzonym w konkretnej epoce („a dokładnie w 1870 roku”). Nauczyciel może podjąć się próby zgłębienia obu płaszczyzn filmowej opowieści albo podążyć za jedną z nich. Jako związane z baśniowymi wyobrażeniami o naturze rzeczywistości zostały tu potraktowane zagadnienia, których dotykają zaznaczone na zielono fragmenty tabeli, łączące się z charakterystyką Jaya i romantycznymi kontekstami filmu (punkty 2–3 konspektu). Do roku 1870 jako czasu akcji nawiązywać mogą zaznaczone na żółto fragmenty tabeli, które pozwalają rozwinąć refleksję o tradycji ukazywania podboju Dzikiego Zachodu w filmie i w obrębie konwencji służących do przedstawiani...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy