Temat zajęć |
„Hejże! Na zachód!” O znaczeniach ukrytych w westernie |
Grupa wiekowa |
szkoła podstawowa i ponadpodstawowa |
Czas realizacji |
2 godziny lekcyjne |
Zagadnienia
edukacyjne |
- Czy Jay ma coś wspólnego ze szkolnymi lekturami? O młodzieńczym idealizmie i nieszczęśliwej miłości.
- Romantyczny obraz Dzikiego Zachodu.
- Pod płaszczykiem westernu – kulturowe znaczenia i klasyka gatunku.
- Podbijanie Dzikiego Zachodu – kiedy to się działo i z jakim skutkiem?
|
Cele |
Po zajęciach uczeń/uczennica potrafi:
- określić konwencję westernu i wskazać miejsce gatunku oraz jego wybranych odmian w filmowej historii,
- określić znaczenie ważnych motywów w obrębie filmowej konwencji,
- scharakteryzować bohaterów filmu i wskazać typy osobowości, które reprezentują (cyniczny, zgorzkniały rewolwerowiec i młody, nieco naiwny idealista),
- wskazać i omówić literackie konteksty, które warto wykorzystać podczas charakteryzowania bohatera
|
Metody i formy pracy |
- heureza,
- dyskusja,
- praca w grupach jednolita i niejednolita
|
Bibliografia (i materiały wykorzystane podczas lekcji) |
- J. W. Goethe, Cierpienia młodego Wertera, przeł. F. Mirandola [fragment].
- P. French, Unforgiven – review, „Guardian” 1992, 20.09.; dostęp: 11.04.2018r.; //www.theguardian.com/film/1992/sep/20/features.philipfrench
- Cz. Michalski, Western i jego bohaterowie, Wydawnictwa Artystycznie i Filmowe, Warszawa 1972.
- J-L. Rieupeyrout, The Western: A Historical Genre, “The Quarterly of Film, Radio and Television” 1952, vol. 7 (2)
|
* Wskazówka: nauczyciel może wybrać zagadnienia do omówienia i zrealizować proponowane zadania w krótszym czasie
Przebieg zajęć
■ Nauczyciel prosi uczniów, by przypomnieli sobie wyznaczniki gatunkowe westernu i zaznaczyli spośró...