Filmy na lekcjach? Czy to wypada? Ależ absolutnie tak! Nawet powiedziałabym, że jest to obowiązek każdego nauczyciela, wychowawcy, edukatora czy doradcy zawodowego. Film jest istotną częścią kultury i odgrywa ogromną rolę w pracy z dziećmi i młodzieżą. Paradoksem jest natomiast, że w edukacji szkolnej jest za mało czasu na wychowanie filmowe. Pamiętajmy proszę, że film to element przestrzeni audiowizualnej, przed którą nie da się dziś uciec. Tym bardziej wykorzystujmy projekcje filmowe na naszych lekcjach!
Co z błędami w edukacji filmowej w szkole? Jest ich kilka:
POLECAMY
- interpretacja filmu bardzo często pomija warstwę estetyczną i wizualną, jest dość płytka,
- nad nauczycielem „wisi” klucz odpowiedzi, w który uczeń ma się „wstrzelić”– niestety, to tylko działa na niekorzyść całego procesu kształcenia,
- wybór filmów oglądanych podczas lekcji często jest po prostu nieinteresujący.
Skoro mamy tyle sytuacji niesprzyjających, to może warto zastanowić się, jaki jest cel edukacji filmowej. Czy warto „wyświetlać” dzieciom filmy? Otóż należy uzmysłowić sobie, do czego przyczynia się edukacja filmowa:
- kształtuje umiejętności pogłębionego odbioru,
- kształtuje postawy i kompetencje,
- kształtuje świadomość,
- pobudza do refleksji,
- wyzwala emocje.
Filmy pełnometrażowe
L.p. | Tytuł filmu | Dlaczego mogę go wykorzystać, co jest przedstawione w filmie? | Dodatkowe informacje |
1. | Requiem dla snu | Pogoń za marzeniami, ucieczka w świat uzależnienia, film brutalny, realnie ukazujący problem narkomanii |
Dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych |
2. | Młodzi gniewni | Pomoc w poznaniu realiów rzeczywistości przez trudną młodzież, nauka marzeń | Dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych |
3. | Sala samobójców | Niebezpieczeństwa płynące z uzależnienia od internetu, zagubienie młodych ludzi | Dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych |
4. | Buntownik z wyboru | Proces wydobywania talentu z młodego chłopca. Problem zagubienia młodego człowieka | Doskonale ukazana relacja między uczniem a mentorem |
5. | W pogoni za szczęściem | Determinacja ojca walczącego o poprawę losu dla siebie i swojego syna | Na YouTube bardzo inspirujący fragment, film oparty na faktach |
6. | Stowarzyszenie Umarłych Poetów |
Idea carpe diem, charyzmatyczny nauczyciel, walka o idee, nauka samodzielnego myślenia | Świetna rola Robina Williamsa, wiele inspirujących fragmentów, na podstawie książki |
7. | Nietykalni | Relacja osoby niepełnosprawnej z młodym człowiekiem, przyjaźń, ukazanie, czego można nauczyć się od drugiego człowieka | Historia na faktach |
8. | Wszystko będzie dobrze | Ukazanie wartości wiary i ideałów. Problem alkoholowy. Wiara w marzenia | Bardzo brutalnie pokazany problem alkoholowy |
9. | Social network | Osiągnięcie nieprzewidywalnego sukcesu, jak zdobyć pierwszy milion i nie bać się spełniać marzenia | Historia powstania Facebooka, historia Marka Zuckenberga |
10. | Metoda (El metodo) | Proces assesment centre, pomiędzy eksperymentem społecznym a realizmem, ile człowiek jest w stanie zrobić, by zdobyć pracę | Wyścig szczurów, ukazanie procesu rekrutacji jako reality show |
11. | Tajemniczy ogród | Historia o przyjaźni, o przemianie człowieka | Ogród może być odebrany metaforycznie |
12. | Szkoła uwodzenia | Intrygi młodych ludzi, przemiana głównego bohatera, uczucie wpływające na człowieka | Dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, na podstawie Niebezpiecznych związków |
13. | Forrest Gump | Poszukiwanie najważniejszych wartości, ukazanie możliwości człowieka o niższym ilorazie inteligencji | Doskonały sposób prowadzenia narracji przez głównego bohatera |
14. | W głowie się nie mieści | Ukazanie emocji kierujących człowiekiem, mechanizmy funkcjonowania ludzkiego mózgu | Bajka, również dla młodszych uczniów |
15. | Młodzi gniewni – historia Rona Clarka | Niekonwencjonalne metody nauczania, wiara w przemianę uczniów, determinacja w działaniu, przekazanie wiedzy i wartości młodym ludziom | Matthew Perry w doskonałej roli nauczyciela |
16. | Wyścig z czasem | Wartość czasu w życiu człowieka, czas jako waluta, istota nieśmiertelności | Dla starszych uczniów |
17. | Jestem Bogiem | Pokazanie siły umysłu, motywacji, nadprzyrodzonych możliwości, ale też uzależnienie od narkotyków | Dla starszych uczniów |
18. | Życie jest piękne | Ukazanie okrucieństwa świata dorosłych, antyutopia w konwencji sielanki | Dla starszych uczniów |
19. | Siedem dusz | Refleksja o życiu, śmierci, o przewrotności losu, który łączy bohaterów | Dla starszych uczniów |
20. | Pan od muzyki | Zdobycie zaufania nauczyciela przez „trudnych” uczniów, powrót do krainy dzieciństwa, zmiana postaw młodych ludzi | |
21. | Bogowie | Determinacja, wiara we własne możliwości, osiągnięcie sukcesu mimo wszystko, ale też pracoholizm | Pierwszy polski przeszczep serca, film o doktorze Relidze |
22. | Nasza klasa | Ukazanie przemocy w klasie, przedstawienie postaci kozła ofiarnego i jego bezsilności wobec swoich oprawców | Dla starszych uczniów |
23. | Incepcja | Pokazanie świata snów, fantastyki, potęgi ludzkiej wyobraźni | Dla starszych uczniów, najlepiej oglądać w całości |
24. | Jestem legendą | Apokaliptyczna wizja świata, walka ze złem | Dla starszych uczniów |
25. |
Wilk z Wall Street | Pokazanie świata sukcesu, ale też bezwzględności, dążenia do celu „po trupach”, za wszelką cenę | Historia na faktach, dla starszych uczniów |
26. | Pianista | Ukazanie czasów wojny, życia Żydów za czasów okupacji, przyjaźni Żyda z niemieckim oficerem | Historia na faktach, dla starszych uczniów |
Filmiki ze strony JoeMonster
L.p. | Tytuł filmu | Dlaczego mogę go wykorzystać, co jest istotne w filmie? |
1. | Historia mojego ostatniego skoku | Młody człowiek tracący sprawność po skoku do wody „na główkę” |
2. | Nie chcę być strażakiem | Kampania społeczna pokazująca, że ludzie niepełnosprawni również chcą pracować na zwykłych stanowiskach |
3. | Prezent | Animacja pokazująca, jak wiele potrafi zmienić w młodym człowieku przyjaciel (nawet jeśli jest to zwierzę) |
4. | Szybcy ludzie w pracy | Filmik pokazujący kilkunastu ludzi, którzy w swojej pracy doszli do perfekcji |
5. | Kampania społeczna ItCanWait o pisaniu na telefonie w czasie jazdy | Kampania społeczna o tym, jak często ludzie podczas prowadzenia samochodu korzystają z telefonów komórkowych |
6. | Jak szybko człowiek jest w stanie przyjąć narzucone mu normy społeczne? | Eksperyment pokazujący, jak szybko człowiek dopasowuje się do otoczenia |
7. | A jak ty mnie widzisz? | Zwrócenie uwagi na problem osób z zespołem Downa |
Filmiki z Facebooka
L.p. |
Tytuł filmu | Dlaczego mogę go wykorzystać, co jest istotne w filmie? |
1. | Czego tak naprawdę pragniesz? | Film nakłaniający do refleksyjnego podejścia do własnych planów, celów |
2. | Sinek o millenialsach | Wypowiedź Simona Sinka dotycząca współczesnego pokolenia – do dyskusji |
3. | Spróbuj się nie zaśmiać | Wpływ jednego człowieka na innych – duża dawka śmiechu |
4. | Reklama wody | Kampania nakłaniająca do ruchu |
5. | Jak dostrzegać piękno | Reklama ukazująca istotę współpracy |
6. | Z kim zjadłbyś kolację? | Kampania ukazująca istotę rodziny dla dzieci |
7. | Wszyscy Ci mówią, jak masz żyć | O istocie podejmowania samodzielnych decyzji |
8. | Kim naprawdę jesteś? | Badanie DNA, eksperyment pokazujący, że wszędzie możemy znaleźć osoby spokrewnione z nami |
Każdy z nas pewnie jako uczeń oglądał w swoim życiu na lekcji polskiego film. Postaraj się przypomnieć sobie, Drogi Czytelniku, jak taka lekcja wyglądała. Wiem, że minęło dużo czasu, ale chociaż na kilka sekund wróć pamięcią do czasów szkolnych. Nauczycielka włącza film, oglądacie go w ciągu dwóch albo trzech godzin lekcyjnych i co dalej? Obawiam się, że bardzo często odpowiedź będzie brzmiała: „nic”. I tu tkwi największy problem, ponieważ obejrzeć to jedno, ale omówić to drugie. Być może nauczyciele nie wiedzą, z jakich metod można, trzeba, należy lub warto spróbować, aby efektywnie i efektownie pracować z filmem. Jeśli tak jest, polecam przyjrzeć się następującym propozycjom:
- praca ze scenariuszem – przed, w trakcie i po,
- metoda śnieżnej kuli,
- różne p...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!