POLECAMY
Temat zajęć | Młodzi detektywi – na tropie przygody! |
Grupa wiekowa | szkoła podstawowa, klasy IV–VI |
Czas realizacji | 2 godziny lekcyjne* |
Zagadnienia edukacyjne |
|
Cele | Po zajęciach uczeń/uczennica potrafi:
|
Formy pracy |
|
Metody pracy |
|
Pomoce dydaktyczne | Definicja powieści przygodowej |
Wskazówka: nauczyciel może wybrać zagadnienia do omówienia i zrealizować proponowane zadania w krótszym czasie.
Przebieg zajęć
Lekcja 1.
- Zajęcia rozpoczynają się od swobodnej rozmowy na temat wrażeń uczniów dotyczących obejrzanego filmu. Nauczyciel pyta, czy odgadli, kto był pozytywnym, a kto negatywnym bohaterem; co ich zaskoczyło; czego się nie spodziewali; co ich zdaniem było banalne i do przewidzenia. Swoje spostrzeżenia uczniowie notują w zeszycie w formie „luźnej” notatki (nauczyciel daje uczniom możliwość swobody twórczej, ale przypomina o formie tabeli i mataplanu).
- Każdy uczeń otrzymuje rozsypankę wyrazową – definicję powieści przygodowej, którą później wkleja do zeszytu. Po poprawnym ułożeniu nauczyciel wskazuje na podobieństwa między powieścią przygodową a nawiązującym do jej konwencji filmem. Uczniowie, na podstawie otrzymanej definicji, odpowiadają, czy film Tarapaty można nazwać filmem przygodowym. Następnie wskazują dzieła (książki i filmy), które można nazwać przygodowymi. Swoje propozycje zapisują w formie tabeli (książka – film) na tablicy. Warto w tym kontekście przywołać następujące tytuły: Kapelusz za 100 tysięcy, Wakacje z duchami, Szaleństwo Majki Skowron, Szatan z siódmej klasy, ale dobrze jest odnieść się również do propozycji uczniów. Można także nawiązać do powieści detektywistycznej – pokrewnej wobec powieści przygodowej, do której Tarapatom również jest blisko.
- Warto, by przygotowana przez nauczyciela definicja zawierała następujące informacje:
- powieść przygodowa jest gatunkiem powieści,
- wywodzi się z dzienników podróży i pamiętników,
- często motywem przewodnim są wyprawy do dalekich krain,
- powieść przygodowa często ma morał i przekazuje czytelnikowi nie tylko rozrywkę, ale i naukę,
- akcja obfituje w różne zwroty i toczy się szybko,
- bohater zdobywa pouczające doświadczenia, wykazuje się odwagą i budzącymi podziw zdolnościami.
- Rozwiązanie zagadki jest nieodłącznym elementem przygody. Uczniowie w oparciu o film Tarapaty oraz (opcjonalnie) przeczytaną wcześniej powieść Kapelusz za 100 tysięcy Adama Bahdaja zastanawiają się, w jaki sposób bohaterowie rozwiązali zagadkę. Uczniowie na początku pracują w parach...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!