Wywiad to nic innego jak rozmowa, a ta – jak przepowiadają ostatnio dziennikarze – powoli umiera. Może właśnie dlatego warto zachęcić swoich uczniów na warsztatach lub w ramach lekcji języka polskiego do rozmawiania, oderwania się od elektroniki i prowadzenia żywego dialogu ze sobą nawzajem. Proponowane zajęcia można wykorzystać w ramach dodatkowych godzin z Karty Nauczyciela, ale świetnie będą funkcjonowały także jako dodatek do omawiania dowolnej lektury (niezależnie od etapu szkolnego, przedstawiony projekt zajęć może się sprawdzić dla każdej lektury szkolnej, ma charakter uniwersalny).
POLECAMY
Etap szkolny: |
każdy, w zależności od doboru lektury (przedstawiony konspekt przeznaczony jest dla klas 6 szkoły podstawowej) |
---|---|
Cele ogólne: |
Uczestnicy: |
Lekcja 1 – Oblicza wywiadu
Cele szczegółowe: |
Uczestnicy: |
---|
Część wstępna:
- Wyjaśnienie tematu zajęć, określenie celów.
- Blok integracyjno-ćwiczeniowy w formie wywiadu: uczestnicy dobierają się w pary (najlepiej w taki sposób, aby osoby w parach słabo się znały lub nie znały się wcale). Ich zadaniem jest wczuć się w rolę dziennikarza i dowiedzieć się jak najwięcej o koledze/koleżance. Po kilkuminutowej rozmowie wszyscy uczestnicy siadają razem, opowiadają kolejno, czego się dowiedzieli, a także dzielą się spostrzeżeniami: co było dla nich najtrudniejsze, co najłatwiejsze, jakie rady daliby osobom przeprowadzającym rozmowę z drugim człowiekiem? Zamiana ról i ten sam schemat: rozmowa z partnerem i wspólne dzielenie się wiedzą i wrażeniami.
- Jeśli mamy więcej czasu – w młodszej grupie ćwiczymy przeprowadzanie wywiadu z fantastyczną postacią, np. syrenką, smokiem, jednorożcem, rycerzem. W daną postać wciela się nauczyciel, ale może to być także pomysłowy uczeń, który odpowiada na zadane pytania. W grupach sta...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!