Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja z klasą

30 listopada 2017

NR 8 (Wrzesień 2015)

Przysłowia i związki frazeologiczne
Podstawa programowa dla klas 4–6. Rozumienie języka jako narzędzia komunikacji i poznawania

0 94

Uczeń doskonali:

  • rozumienie znaczeń dosłownych i prostych znaczeń przenośnych, 
  • tworzenie wypowiedzi ustnych i pisemnych w związku z określonym celem wypowiedzi, 
  • odbiór tekstów kultury na poziomie dosłownym i przenośnym, np. uczeń powinien objaśnić morał bajki czy sformułować przesłanie baśni

Uczeń potrafi:
Skomponować wypwiedź pisemną w formie: 

  • opowiadania i dialogu
  • pamiętnika
  • opisu postaci
  • przedmiotu
  • prostej notatki
  • zaproszenia

Wyrażenia

  • fala upałów
  • blaski i cienie
  • żyła złota
  • żabi skok
  • kamienne serce
  • krótko i węzłowato

Zwroty

  • pleść trzy po trzy
  • ruszyć z kopyta
  • narobić bigosu
  • urwać się z choinki

Związki frazeologiczne

STAŁE

  • zjeść z kimś beczkę soli
  • zalać sadła za skórę
  • zbić z pantałyku

ŁĄCZLIWE

  • biały jak kreda
  • czerwony jak burak
  • wyglądać jak strach na wróble
  • silny jak wół

Przysłowia

  • Jaki chleb, tak skórka jaka matka, taka córka; 
  • Jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz; 
  • Czego mądry nie zgadnie, czasem głupi przepowi...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy