Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty polonistyki

29 listopada 2017

NR 6 (Maj 2015)

Mogę życie zaszyfrować w poezji

0 25

Rozmowa o Cyprianie Kamilu Norwidzie i byciu niepokornym z Natalią Sikorą – aktorką i piosenkarką

Skąd pomysł na śpiewanie poezji C.K. Norwida? To poeta raczej niepopularny i trudny.

Pierwszy raz Norwidowi pokłoniłam się oczywiście w szkole na zajęciach z języka polskiego. Moja pani profesor Bogdanowicz była rozpasjonowana tą poezją, więc „ugrzęzła” w niej wraz z nami na dłużej. I pamiętam, że kopnęła mnie najbardziej prostota języka tej poezji. To tylko pozornie trudny język. Bardzo szybko się w niego zagłębiłam, wyczułam tę specyficzną logikę zdań i przenośni. Doszło do mnie, że są to bardzo precyzyjne wypowiedzi, które wymagają natychmiast określenia własnego zdania na dany temat. W muzyce natomiast okazało się, że kluczem do języka norwidowego będzie fraza bluesowa. Grzegorzowi Kwietniowi (gitarzyście z zespołu Magmen, w którym zaczynałam) bardzo się takie podejście spodobało. Zaczął pisać pierwsze kompozycje muzyczne, które ja z kolei brałam na warsztat, rozkładałam na czynniki pierwsze. 

Co masz na myśli, mówiąc bluesowe frazy?

Fraza bluesowa jest prosta, można powiedzieć, że się toczy. Jest to pewien rodzaj wołania, który w przypadku Norwida wprowadził w jego przenośnie dużo powietrza. Przy czym powietrze rozumiem tu jako coś, co działa na wyobraźnię odbiorcy, a przez to ułatwia zrozumienie tej poezji. 

Czy Norwid faktycznie jest taki trudny? 

Do Norwida trzeba znaleźć własny klucz. W jego wierszach jest dość specyficzny nerw, który wiele osób odbiera jak pretensję. Ja się z tym nie zgadzam. On po prostu był nad wyraz dojrzały. Był geniuszem, który rytmem i precyzją wysadził dotychczasową poezję.

Skąd zatem ten stereotyp trudnego Norwida? Jak się do tej poezji przygotować, jak ją oswoić? Jak do nich zachęcić?

Dla mnie Norwid bierze się z tęsknoty. Zatem jeśli kiedykolwiek tęskniłeś w swoim życiu, to jest to poezja, po którą powinieneś sięgnąć. Oczywiście przy przerabianiu romantyzmu w szkole na warsztat głównie bierze się Mickiewicza i Słowackiego, przez co dla mnie trochę ta epoka była mocno napompowana, nadmuchana, zbyt patetyczna. A Norwid był inny, przebijał całe to rozrzewnienie Mickiewicza i dosadność Słowackiego. Potrafił pisać wiersze o tym, że ktoś leży pod płotem. „Wielcy romantycy” napisaliby o tym 5 zwrotek, a on pisze jedno zdanie i to tak, że każdy wie, o co chodzi. O wiele poważniej i dojrzalej nazywał sprawy, o których pisali jego koledzy.

A może Norwid jest przez to trudny, że trochę na siłę został wpięty w stereotyp poety romantycznego?

Masz rację, wpięto go w czasy, które przer...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy

    Marta Jachnik

    Filolog, teatrolog (UAM Poznań), manager kultury (WSUS Poznań); współpracowała z wieloma teatrami warszawskimi (Syrena, Żydowski, Capitol, BAJKA), oraz impresariatami teatralnymi (Finestra, ODEON), obecnie – impresario w Agencji Aktorskiej SKENE/SKENE Impresariat.  

    Natalia Sikora

    Absolwentka Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie (2010). Aktorka Teatru Polskiego w Warszawie. Karierę rozpoczęła w wieku 13 lat, w Młodzieżowym Centrum Kultury w Słupsku. Tam też związała się z Teatrem Rondo oraz zespołem Magmen. Laureatka wielu prestiżowych konkursów i przeglądów wokalno-aktorskich. Od 2007 r. współpracuje z pianistą i kompozytorem Piotrem Proniukiem. Razem tworzą bluesowy projekt Sikora Proniuk Duo. Oprócz tego jest wokalistką zespołu Mięśnie. W 2013 r. wygrała II edycję programu The Voice of Poland. 14 czerwca 2013 r. została laureatką konkursu SuperDebiuty na Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu, podczas którego za wykonanie utworu Konie (muzyka: Włodzimierz Wysocki, słowa: Agnieszka Osiecka) zdobyła główną nagrodę przyznawaną przez widzów, nagrodę Programu I Polskiego Radia oraz nagrodę biura podróży Itaka. 24 lipca 2013 r. ogłoszono, iż wokalistka zakwalifikowała się do ścisłego finału Festiwalu Piosenki Rosyjskiej w Zielonej Górze. Ostatecznie piosenkarka zdobyła Srebrny Samowar za wykonanie piosenki Jasnyj sokół z repertuaru zespołu Lube[4]. 25 sierpnia 2013 r. wokalistka wystąpiła podczas koncertu Lata ZET i Dwójki w Uniejowie, gdzie wykonała utwór Cry Baby z repertuaru Janis Joplin. (źródło – WIKIPEDIA)