Typ szkoły | Szkoła ponadpodstawowa, klasa trzecia |
Przedmiot | Język polski, kształcenie literackie i kulturowe |
Czas lekcji | 45 minut |
Epoka | Romantyzm |
Ścieżka edukacyjna | Niestandardowe pomysły na to, jak czytać lekturę |
Temat lekcji | Pan Tadeusz na start! |
Cele ogólne | Podczas lekcji kształtowane i wzbogacane są wśród uczniów postawy: • odczytywania i analizowania tekstu literackiego, • formułowania własnych sądów dotyczących tekstu literackiego, • odnajdywania i interpretowania pojawiających się obrazów poetyckich, symboli, • analizy i syntezy wiadomości, • selekcjonowania i hierarchizacji informacji. |
Cele operacyjne |
Uczeń na lekcji: POLECAMY Uczeń po lekcji potrafi: Uczeń w czasie lekcji: |
Metody i techniki dydaktyczne | Prezentacja, elementy lekcji odwróconej, feedback (elementy oceniania kształtującego) |
Formy pracy | Stacje zadaniowe |
Przebieg lekcji
Faza wstępna
- Przed zajęciami nauczyciel podaje uczniom kryteria, zgodnie z którymi przebiegać będzie praca. W ogólny sposób zaznacza, jakich obszarów dotyczyć będą poruszane zagadnienia. Zadaniem uczniów jest opracowanie/przypomnienie sobie najważniejszych informacji związanych z tekstem Pana Tadeusza A. Mickiewicza.
Przykładowy zestaw zagadnień, który nauczyciel może przekazać uczniom:
Uczeń:
– zna cechy gatunkowe epopei narodowej;
– wymienia najważniejszych bohaterów i potrafi ich krótko scharakteryzować;
– przytacza symbole świadczące o patriotyzmie mieszkańców Soplicowa;
– wie, co kierowało bohaterami podczas podejmowania ważnych decyzji życiowych;
– wskazuje elementy, które tworzą klimat sielankowy tekstu;
– odnajduje w tekście i nazywa podstawowe środki wyrazu artystycznego;
– wymienia nawiązania do tekstu Pana Tadeusza.
- Prowadzący zajęcia szczegółowo omawia, w jaki sposób będzie przebiegała lekcja. Objaśnia uczniom zasady, zgodnie z którymi będą się poruszali między kolejnymi zadaniami czekającymi na stacjach.
Warto przy tej okazji zaznaczyć, że przy jednym stanowisku mogą znajdować się np. maksymalnie cztery osoby. Koniecznie trzeba zwrócić uwagę na fakt, że to młodzi ludzie sami decydują, w jakiej kolejności będą opracowywać kolejne zadania, korzystne jest jednak uprzedzić uczniów, że ostatnich kilka minut zajęć przeznaczone zostanie na omówienie efektów pracy.
Faza r...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!