Zamieniamy się miejscami
O co w tym wszystkim chodzi? Przede wszystkim o to, by w sprzyjającej atmosferze odnieść się do wybranych, najważniejszych informacji związanych z lekturą. Gdy w grę wchodzi tekst o pokroju epopei narodowej, młodzi ludzie z definicji nie mają ochoty się nad nim pochylać. Lektury są, ich zdaniem, nieco „przeterminowane”, a bohaterowie Pana Tadeusza żyją na papierze i nie wiedzą, co to problemy współczesnych nastolatków. Czasami trudno nie zgodzić się z taką bądź podobną argumentacją. Tym chętniej sięgać powinniśmy po niestandardowe formy i metody pracy.
Jedną z nich jest właśnie lekcja z przesiadką. Przygotowania do niej rozpoczynamy od opracowania zestawu pytań lub zadań, z którymi zmierzyć będą się musieli uczniowie. Ważne jest, by zadań było tyle, ilu mamy uczniów, dlatego warto rozważyć stworzenie dwóch lub trzech zestawów i takie zaaranżowanie przestrzeni, by praca odbywała się w mniejszych zespołach. Tak naprawdę i tak każdy sam rozwiązuje poszczególne punkty, ale nie musimy wymyślać trzydziestu zadań (i tak nie każdy zdążyłby do wszystkich dotrzeć).
Istotnym elementem, który koniecznie trzeba przemyśleć, planując zadania dla młodzieży, jest czas. Warto postarać się, by każde z ćwiczeń wymagało takiej samej jego ilości do wykon...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!