Pracując jako nauczycielka języka polskiego, jestem świadoma tego, że muzyka towarzyszy mi w pracy na co dzień i nie myślę tylko o warstwie brzmieniowej tekstu, gdzie obecność wyrazów dźwiękonaśladowczych, odpowiednia liczbasylab w wersach i wersów w zwrotce, wykorzystanie anafor bądź epifor oraz to, czy tekst składa się z równoważników zdań, czy też zdań, ma wpływ na rytm i dynamiczność utworu literackiego oraz jego melodię. Przykładem takiego utworu literackiego o charakterystycznej warstwie brzmieniowej jest zdecydowanie wiersz Deszcz jesienny Leopolda Staffa:
POLECAMY
O szyby deszcz dzwoni,
deszcz dzwoni jesienny
I pluszcze jednaki, miarowy, niezmienny,
Dżdżu krople padają i tłuką w me okno...
Jęk szklany... płacz szklany...
a szyby w mgle mokną
I światła szarego blask sączy się senny...
O szyby deszcz dzwoni,
deszcz dzwoni jesienny... (...)1
Na pewno warto, pracując z uczniami, zwrócić uwagę na to, w jaki sposób budowa wersów, strof, dobór słownictwa wpływają na melodyjność utworu. Niemalże słyszymy podczas czytania muzykę kojarzącą się z jednostajnym dźwiękiem kropel deszczu uderzającego o okno.
Muzykę można na lekcje języka polskiego zaprosić, wykorzystując nowoczesne technologie. Obecność technologii informacyjno-komunikacyjnych podczas pracy z uczniami na naszym przedmiocie jest jak najbardziej uzasadniona, regulowana wpisem w podstawie programowej. Warto pamiętać, aby wykorzystanie nowoczesnych technologii było jak najbardziej uzasadnione, czyli sprzyjało uczen...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!