Literatura, filozofia i klocki LEGO

Horyzonty polonistyki

Od 1949 r. dzieci i dorośli na całym świecie sięgają z ogromnym zainteresowaniem po klocki LEGO. Klocki LEGO są niezwykle popularnymi zabawkami, które w XX w. zmotywowały wiele osób do kreatywnej zabawy, a w konsekwencji do bardziej intensywnego rozwoju osobowości. To jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek współczesnego świata i znak ikoniczny dynamicznie przeobrażającego się społeczeństwa obywatelskiego. Dla współczesnych uczniów to jedna z tych zabawek, która funkcjonuje w realnym świecie, silnie wpływając na doświadczanie dzieciństwa i adolescencji.

Jako instrument globalnej rozrywki klocki LEGO przyczyniły się do intensyfikacji procesów poznawczych dzieci i młodzieży. Dziś już nie dziwi fakt, że działania na ułamkach zwykłych są wizualizowane z wykorzystaniem tych bardzo popularnych klocków. Media społecznościowe często upowszechniają posty, które dowodzą sporej przydatności LEGO w nauczaniu matematyki. Powstał nawet pakiet materiałów dydaktycznych LEGO EDUCATION MoreToMath, który umożliwia intensyfikację działań dydaktycznych w celu podniesienia kluczowych kompetencji matematycznych współczesnych uczniów, zwłaszcza w klasach I–III1. Dydaktycy i nauczyciele matematyki w szkole podstawowej podkreślają, że dzięki edukacyjnym zabawom z kolorowymi klockami dzieci są bardziej zainteresowane przedmiotami ścisłymi i celami szczegółowymi, które powinny osiągnąć w czasie lekcji2. Innowacyjny projekt LEGO® Education SPIKE™ Prime, realizowany podczas szkoleń przez trenerów Akademii LEGO Education, stanowi nowoczesną propozycję dydaktyczną dla uczniów klas IV—VIII3. Połączenie zabawy elementami konstrukcyjnymi LEGO z nowymi technologiami i kodowaniem (z użyciem programu Scratch) przyczynia się do uzyskania sporej wartości dodanej: zwiększenia umiejętności rozwiązywania złożonych problemów i rozwoju myślenia krytycznego. Edukacja przez zabawę i doświadczanie z wykorzystaniem globalnych klocków przyczynia się do wzrostu efektywności nauczania matematyki i innych przedmiotów ścisłych w formie niezwykle atrakcyjnej dla współczesnego ucznia. Obecność LEGO podczas czynności dydaktycznych stała się znakiem ikonicznym „budzącej się szkoły”, w której nauka nie jest ani schematyczna, ani nudna4. 

POLECAMY

LEGO-LOGOS: oferta dla szkolnego polonisty?  

Współczesna polonistyka szkolna może spożytkować edukacyjny potencjał LEGO w równie twórczy sposób, jak szkolne dydaktyki przedmiotów ścisłych. Wprawdzie jeszcze dwadzieścia lat temu uznano by taki pomysł za przejaw edukacyjnej ekstrawagancji, ale dziś możliwość skutecznego uaktywnienia popularnych klocków na „godzinach polskiego” stwarza metoda ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ. ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ (pol. LEGO-LOGOS) to jedno z ekspansywnych narzędzi nauczania, obecne w dydaktyce szkolnej przedmiotów humanistycznych od ponad dekady5. Twórcą tego narzędzia edukacyjnego jest filozof Jarosław Marek Spychała6, który podczas szkoleń zachęca do inicjowania działań lekcyjnych z klockami LEGO w roli głównej. Metoda funkcjonuje w edukacji filozoficznej. Jest również obecna jako narzędzie wspomagające na lekcjach języka polskiego i języków obcych, etyki, wiedzy o kulturze, przedsiębiorczości, a także podczas zajęć plastycznych i bibliotecznych....

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy