Już niedługo kolejne edycje egzaminów – maturalnego oraz ósmoklasisty. Ponieważ wiosna w szkołach niezmiennie kojarzy się z powtórkami przed egzaminami, proponuję aktywności, które można wykorzystać podczas nauczania stacjonarnego i zdalnego, by zmotywować uczniów i uczennice do odświeżenia dzieł literackich z podstawy programowej.
POLECAMY
Osądź bohatera
Nawet jeśli wydaje nam się, że czas dramy, przedstawień, inscenizacji minął wraz ze szkołą podstawową i nie ma na podobne aktywności przestrzeni w szkole ponadpodstawowej – zwłaszcza przed egzaminem maturalnym – gorąco zachęcam, by w ramach powtórek treści lektur przed egzaminem zaproponować młodzieży sąd nad bohaterem literackim. W szkole podstawowej często ów sąd przybiera formę przedstawienia, uczniowie i uczennice wcielają się w role oskarżycieli, obrońców, oskarżonych, świadków, nie zapominają o charakteryzacji, kostiumach i rekwizytach. Nic nie stoi na przeszkodzie, by podobna praktyka pojawiła się na kolejnym etapie edukacyjnym, choć zdaję sobie sprawę, że zdarza się dość rzadko. Bohatera literackiego można jednak „osądzić” podczas debaty oksfordzkiej. Ten sposób pracy na lekcji jest niezwykle wymagający, ale także efektywny, uczniowie i uczennice nie tylko powtarzają treść lektury, ale doskonalą swoje umiejętności argumentowania i popierania swoich argumentów przykładami. Ten formalny r...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!