Gra miejska w warunkach szkolnych

Akademia rozwoju nauczyciela

Wychodząc naprzeciw preferencjom i oczekiwaniom uczniów, nauczyciele wciąż wprowadzają w swojej pracy nowatorskie działania. Dziecko żyjące we współczesnym świecie jest uczestnikiem wirtualnej rzeczywistości, co w dużej mierze ogranicza jego aktywność fizyczną i determinuje sposób spędzania czasu wolnego. Chcąc wdrożyć ucznia do konstruktywnego korzystania z nowoczesnych technologii oraz zachęcić go do ruchu, nauczyciele poszukują różnorodnych innowacji. Niemal idealnym rozwiązaniem wydaje się wykorzystanie gry miejskiej.

Ta forma od niedawna cieszy się w Polsce ogromną popularnością. Potencjał gier miejskich tkwi w ich szerokim zastosowaniu:

POLECAMY

  • mogą być organizowane w dowolnym miejscu – miasto jest planszą,
  • uatrakcyjniają zajęcia szkolne,
  • są innowacyjną formą przekazywania wiadomości i umiejętności szkolnych,
  • przekazują ważne treści w zabawowej formie,
  • mogą być wykorzystane na każdym przedmiocie – w każdej dziedzinie oraz w ujęciu interdyscyplinarnym,
  • są ekscytującą przygodą,
  • rozbudzają wyobraźnię, rozwijają orientację przestrzenną, kształtują umiejętność pracy w zespole,
  • są doskonałą formą integracji uczniów i nauczycieli.

 

Można wyróżnić trzy rodzaje gier:

  • Gry pasjonackie – wydarzenia skierowane do osób pasjonujących się danym tematem. Najczęściej są to gry historyczno-literackie, np. podążanie śladami znanego poety. 
  • Gry komercyjne – organizowane zwykle przez instytucje dążące do integracji zespołu. Można tu także zaliczyć gry służące promocji miasta, organizowane przez jego władze.
  • Gry edukacyjne – wydarzenia, których celem jest przekazanie konkretnej wiedzy lub umiejętności.

 

Jak zorganizować grę miejską w warunkach szkolnych?

Krok pierwszy: Określ cel gry

Pomocne na tym etapie może okazać się udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

  • Po co organizowana jest gra?
  • Czy gra organizowana jest w celu integracji, współzawodnictwa, czy też edukacji?
  • Czy jej celem jest przekazanie konkretnych informacji, czy też uświadomienie istnienia pewnych zjawisk? 
  • Niezwykle ważnym elementem są jasno sprecyzowane i realne do osiągnięcia cele.

Krok drugi: Wskaż uczestników gry

Udziel sobie odpowiedzi na następujące pytania:

  • Do kogo kieruję grę?
  • Kim mają być uczestnicy?
  • Czy są to osoby znane (np. uczniowie i uczennice szkoły lub ludzie, z którymi współpracujecie), czy też gra ma mieć f...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI