Niech przeżyją tekst po swojemu…

Planowanie pracy z lekturą na każdym etapie kształcenia

Akademia rozwoju nauczyciela

Liścik do nauczyciela

Pod koniec jednej z lekcji języka polskiego poprosiłam moich uczniów, by wyciągnęli kartki i napisali do mnie liścik z informacją, w jaki sposób chcą pracować z lekturą pt. „Niezgodna”. Jest to książka bardzo popularna, uwielbiana przez młodzież, często wypożyczana, na prośbę naszych uczniów zresztą zakupiona do szkolnej biblioteki i wprowadzona na listę lektur.W liścikach znalazło się wiele ciekawych, inspirujących wskazówek. Uczniowie chcieli przeżyć tekst „po swojemu” – zaproponowali, że sami przygotują i przeprowadzą debatę, quiz wzorowany na teleturnieju, prosili o możliwość odegrania scenek dramowych na podstawie kluczowych fragmentów książki – dotyczących tzw. testu predyspozycji i ceremonii wyboru frakcji. Oczywiście bardzo często pojawiał się także pozornie mało wyszukany postulat, by nie robić sprawdzianu z treści lektury i by wspólnie obejrzeć adaptację filmową książki Veroniki Roth – te wypowiedzi były jednak dla mnie także na swój sposób cenne, bo uczniowie zasygnalizowali mi w ten sposób, że lektura kojarzy się im ze stresem, obowiązkiem, sprawdzaniem wiedzy. Wszystkie propozycje zostały przeze mnie zaakceptowane.

Obie podstawy programowe – i obecna, i ta która weszła w życie we wrześniu 2017 roku – umożliwiają tak naprawdę dokonywanie wyboru lektur. 

POLECAMY

 

W „starym” dokumencie (zob. gimnazjum) swoboda jest większa – wybieramy jedną książkę młodzieżową, jedną detektywistyczną, fantastyczną itd. W nowej podstawie dla drugiego etapu edukacyjnego (klasy IV–VIII) w każdym roku trzeba omówić dwie lektury uzupełniające – można je wybrać z gotowej listy lub zaproponować pozycję niewymienioną w dokumencie. Niezależnie jednak od tego, czy planujemy pracę z lekturą obowiązkową czy uzupełniającą, warto odświeżyć lekcję, zrezygnować z rutyny i spytać uczniów o to, jak powinna wyglądać ich wymarzona praca z książką. Proponowany tu eksperyment oczywiście obliguje nauczyciela do modyfikacji własnych materiałów bądź stworzenia ich na nowo, ale przynosi też rewelacyjne efekty – uczniowie chętnie pracują, uczą się, dobrze się przy tym bawiąc. Nauczyciel musi wyznaczyć cele, które uczeń ma za zadanie osiągnąć, a następnie powinien nadać lekcji atrakcyjną formę. Niniejszy tekst pokazuje, w jaki sposób przemycić ważne treści na lekcję, o kształcie której decyduje uczeń. Pomysły można wykorzystać na każdym etapie kształcenia. Pierwsza część trylogii Niezgodna Veroniki Roth służy tu tylko jedynie jako przykład pracy z tekstem.

Przebieg lekcji w ramach cyklu poświęconego lekturze

Na początku każdej lekcji uczniowie otrzymują do wklejenia kartkę z tabelką zawierającą temat, cel lekcji i kryteria sukcesu. Przy każdym...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy