Obie podstawy programowe – i obecna, i ta która weszła w życie we wrześniu 2017 roku – umożliwiają tak naprawdę dokonywanie wyboru lektur.
POLECAMY
W „starym” dokumencie (zob. gimnazjum) swoboda jest większa – wybieramy jedną książkę młodzieżową, jedną detektywistyczną, fantastyczną itd. W nowej podstawie dla drugiego etapu edukacyjnego (klasy IV–VIII) w każdym roku trzeba omówić dwie lektury uzupełniające – można je wybrać z gotowej listy lub zaproponować pozycję niewymienioną w dokumencie. Niezależnie jednak od tego, czy planujemy pracę z lekturą obowiązkową czy uzupełniającą, warto odświeżyć lekcję, zrezygnować z rutyny i spytać uczniów o to, jak powinna wyglądać ich wymarzona praca z książką. Proponowany tu eksperyment oczywiście obliguje nauczyciela do modyfikacji własnych materiałów bądź stworzenia ich na nowo, ale przynosi też rewelacyjne efekty – uczniowie chętnie pracują, uczą się, dobrze się przy tym bawiąc. Nauczyciel musi wyznaczyć cele, które uczeń ma za zadanie osiągnąć, a następnie powinien nadać lekcji atrakcyjną formę. Niniejszy tekst pokazuje, w jaki sposób przemycić ważne treści na lekcję, o kształcie której decyduje uczeń. Pomysły można wykorzystać na każdym etapie kształcenia. Pierwsza część trylogii Niezgodna Veroniki Roth służy tu tylko jedynie jako przykład pracy z tekstem.
Przebieg lekcji w ramach cyklu poświęconego lekturze
Na początku każdej lekcji uczniowie otrzymują do wklejenia kartkę z tabelką zawierającą temat, cel lekcji i kryteria sukcesu. Przy każdym...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!