Dołącz do czytelników
Brak wyników

Akademia rozwoju nauczyciela

8 grudnia 2017

NR 11 (Marzec 2016)

Bezpieczny Internet

0 62

Współczesny młody człowiek jest aktywny w sposób wielofunkcyjny i hipersymultaniczny. W jednej chwili przegląda ulubione portale internetowe, odpowiada na SMS-y, komentuje wpisy na Facebooku, słucha muzyki ze Spotify, a do tego w ciągu kilku minut przemieszcza się metrem z jednego końca miasta na drugi – czy w takim kontekście szkoła jest miejscem sprzyjającym kształtowaniu kompetencji społecznych oraz edukacyjnych człowieka multimedialnego? 

Natalia Mielech, prezes Safekiddo Foundation oraz Edyta Żmuda, redaktor naczelna czasopisma „Polonistyka”, rozmawiają o szansach i zagrożeniach nowoczesnych technologii w edukacji.

W jakim wieku dzieci w Polsce i innych krajach zaczynają korzystać z internetu i jak go wykorzystują?

Badania pokazują, że europejskie dzieci zaczynają korzystać z internetu od trzeciego roku życia. Niemniej jednak mają z nim styczność już wcześniej i staje się to coraz bardziej powszechne. Dzieci najmłodsze posługują się komputerami i urządzeniami mobilnymi bardzo intuicyjnie, ale zwykle odbywa się to pod nadzorem i z pomocą rodzica. Oglądają bajki, korzystają z przeznaczonych dla nich aplikacji, poznają literki 
i cyferki, słuchają piosenek. Ważne jest wtedy, żeby rodzice wybierali treści wysokiej jakości i odpowiednie dla wieku dziecka. Lepiej kupić jedną porządną aplikację, która rozwija konkretne umiejętności dziecka, niż korzystać z kilku darmowych aplikacji, które nie wnoszą żadnej wartości. 

Mam taką refleksję, że cyberprzestrzeń we współczesnym świecie coraz rzadziej traktowana jest jako świat sztuczny i podległy czy nawet jako świat równoległy, natomiast w sposób spektakularny stała się równoważna z rzeczywistością realną. Jak dzieci i młodzież traktują internet?

To prawda, ta granica się zaciera – obserwujemy to na co dzień, potwierdzają to badania. Ich życie społeczne toczy się zarówno w świecie rzeczywistym, jak i tym wirtualnym. Nastolatki są w sieci niemal cały czas, rekordziści sprawdzają portale społecznościowe sto razy dziennie. Paradoksalnie dzieci w internecie potrafią się jednak zachowywać inaczej. Poczucie anonimowości powoduje, że piszą do innych osób o sprawach, o których nie ośmieliłyby się powiedzieć w rzeczywistości; przekraczają granice prywatności. 

W jaki sposób funkcjonowanie dzieci w sieci wpływa na ich rozwój fizyczny, psychiczny i społeczny? 

Im częściej i aktywniej dzieci korzystają z internetu, tym większy ma on wpływ na ich rozwój. Internet może wspomagać rozwój dziecka we wszystkich tych płaszczyznach, ale nigdy nie zastąpi realnych doświadczeń. Jeśli równowaga między czasem spędzanym w sieci a czasem poza nią jest zaburzona, obserwujemy problemy w każdym z tych obszarów. Rozwój fizyczny zostaje zaburzony, bo dziecko ma za mało ruchu. Istnieje bezpośredni związek między czasem spędzanym w sieci a otyłością, wadami postawy i obniżoną odpornością. Nadmierne i nieodpowiednie spędzanie czasu w sieci przekłada się także na trudności z koncentracją i zasypianiem oraz wpływa na wzrost poziomu stresu. Internet pełen jest „rozpraszaczy” i silnie stymulujących bodźców – chęć sprawdzania portali społecznościowych powstrzymuje dziecko przed poświęceniem konkretnej czynności dłuższego czasu. Świat online i rozrywka, do jakiej daje dziecku dostęp internet, są dla niego bardzo kuszące, dlatego często rodzice przyznają się do problemu odciągnięcia dziecka od komputera, nierzadko też dostrzegają zmiany w jego funkcjonowaniu, m.in. nerwowość, silne emocje związane z przeżywaniem gry itp. W tym miejscu muszę także wymienić negatywne zjawiska, z jakimi spotykają się dzieci w sieci, takie jak cyberprzemoc, kradzież tożsamości, pornozemsta, nieodpowiednie treści. Dla większości dzieci to traumatyczne przeżycia, które mogą prowadzić do depresji, okaleczania czy prób samobójczych. Pamiętajmy też, że jeśli dziecko spędza w sieci zbyt dużo czasu, odbywa się to kosztem jego życia społecznego, ponieważ odcina się w ten sposób od rodziców i rówieśników, od spędzania czasu na łonie natury, tradycyjnych gier zespołowych, w których ma możliwość budowania  swoich społecznych kompetencji. Nie można więc lekceważyć tego problemu. I przede wszystkim należy się zastanowić, jakie nawyki i praktyki związane z korzystaniem ze smartfona, komputera, sieci my jako rodzice przekazujemy naszym podopiecznym. Świadomie bądź nie.

Jakie widzi Pani szanse internetu dla edukacji?

Świat się digitalizuje i ten trend naturalnie wkracza także pod strzechy placówek szkolnych. 

 

Nauczyciele mogą korzystać z wielu platform edukacyjnych, aplikacji, YouTube’a. Pierwszym ogólnopolskim projektem, który ma wspierać dzieci i młodzież oraz nauczycieli w efektywnym wykorzystywaniu technologii  w edukacji, jest Program eTornister.

 

Po pierwsze, mamy olbrzymie możliwości poznawania wielu zjawisk czy miejsc właśnie dzięki internetowi. Nauczyciele mogą w tym celu korzystać z wielu platform edukacyjnych, aplikacji, YouTube’a. Pierwsz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy