Natalia Mielech, prezes Safekiddo Foundation oraz Edyta Żmuda, redaktor naczelna czasopisma „Polonistyka”, rozmawiają o szansach i zagrożeniach nowoczesnych technologii w edukacji.
POLECAMY
W jakim wieku dzieci w Polsce i innych krajach zaczynają korzystać z internetu i jak go wykorzystują?
Badania pokazują, że europejskie dzieci zaczynają korzystać z internetu od trzeciego roku życia. Niemniej jednak mają z nim styczność już wcześniej i staje się to coraz bardziej powszechne. Dzieci najmłodsze posługują się komputerami i urządzeniami mobilnymi bardzo intuicyjnie, ale zwykle odbywa się to pod nadzorem i z pomocą rodzica. Oglądają bajki, korzystają z przeznaczonych dla nich aplikacji, poznają literki
i cyferki, słuchają piosenek. Ważne jest wtedy, żeby rodzice wybierali treści wysokiej jakości i odpowiednie dla wieku dziecka. Lepiej kupić jedną porządną aplikację, która rozwija konkretne umiejętności dziecka, niż korzystać z kilku darmowych aplikacji, które nie wnoszą żadnej wartości.
Mam taką refleksję, że cyberprzestrzeń we współczesnym świecie coraz rzadziej traktowana jest jako świat sztuczny i podległy czy nawet jako świat równoległy, natomiast w sposób spektakularny stała się równoważna z rzeczywistością realną. Jak dzieci i młodzież traktują internet?
To prawda, ta granica się zaciera – obserwujemy to na co dzień, potwierdzają to badania. Ich życie społeczne toczy się zarówno w świecie rzeczywistym, jak i tym wirtualnym. Nastolatki są w sieci niemal cały czas, rekordziści sprawdzają portale społecznościowe sto razy dziennie. Paradoksalnie dzieci w internecie potrafią się jednak zachowywać inaczej. Poczucie anonimowości powoduje, że piszą do innych osób o sprawach, o których nie ośmieliłyby...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!