Najbardziej zaangażowanymi odkrywcami metody szkockiej zostali ogłoszeni Steve Bell, Salie Harknes oraz Fred Rendell. Metoda ta wykorzystuje aktywność dzieci na bazie opowiadanej im historii. Opowieść może być wymyślona lub możemy się oprzeć na gotowej bajce. Posłużenie się opowieścią ma dodatkowo podłoże historyczne, gdyż przypowieść to najstarszy sposób przekazywania wiedzy, czasami bardzo trudnej.
POLECAMY
Chcąc wykorzystać w swojej pracy metodę storyline, warto kierować się zasadami opracowanymi i wprowadzonymi przez European Association for Educational Design.
Lucyna Smółka prezentuje model storyline jako metodę innowacyjną, której charakterystycznymi cechami są:
- partycypacja (uczestnictwo), tj. czynne zdobywanie informacji w sytuacjach naturalnych, którego walorem jest uczenie się przez przeżywanie, współdziałanie i komunikowanie się;
- antycypacja, tj. umiejętność dawania sobie rady z przyszłością, przewidywanie nadchodzących wydarzeń oraz ocenianie konsekwencji, jakie na krótką i długą metę będą miały bieżące działania i decyzje.
1 krok: Opowieść
Opowiadania to element, który towarzyszy nam od urodzenia. Mają one pewną stałą, przewidywalną strukturą. Ten element przewidywalności powoduje, że przeżywanie...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!