Aktywizujemy uczniów poprzez metodę storyline

Horyzonty polonistyki

Storyline, zwana inaczej metodą szkocką, metodą tematu lub opowieści wychowawczej narodziła się 20 lat temu w Szkocji. Jej podstawowym założeniem było wykorzystanie naturalnej ciekawości i entuzjazmu uczniów w celu stymulowania ich samodzielnej aktywności. Powstanie metody było efektem pracy praktyków i nauczycieli akademickich, którzy poszukiwali strategii nauczania integralnego, umożliwiającej podejmowanie zadań z różnorodnych dziedzin wiedzy i zarazem pozwalającej na samodzielne lub grupowe poszukiwanie rozwiązań.

Najbardziej zaangażowanymi odkrywcami metody szkockiej zostali ogłoszeni Steve Bell, Salie Harknes oraz Fred Rendell. Metoda ta wykorzystuje aktywność dzieci na bazie opowiadanej im historii. Opowieść może być wymyślona lub możemy się oprzeć na gotowej bajce. Posłużenie się opowieścią ma dodatkowo podłoże historyczne, gdyż przypowieść to najstarszy sposób przekazywania wiedzy, czasami bardzo trudnej.

POLECAMY

Chcąc wykorzystać w swojej pracy metodę storyline, warto kierować się zasadami opracowanymi i wprowadzonymi przez European Association for Educational Design.

Lucyna Smółka prezentuje model storyline jako metodę innowacyjną, której charakterystycznymi cechami są: 

  • partycypacja (uczestnictwo), tj. czynne zdobywanie informacji w sytuacjach naturalnych, którego walorem jest uczenie się przez przeżywanie, współdziałanie i komunikowanie się; 
  • antycypacja, tj. umiejętność dawania sobie rady z przyszłością, przewidywanie nadchodzących wydarzeń oraz ocenianie konsekwencji, jakie na krótką i długą metę będą miały bieżące działania i decyzje.

1 krok: Opowieść

Opowiadania to element, który towarzyszy nam od urodzenia. Mają one pewną stałą, przewidywalną strukturą. Ten element przewidywalności powoduje, że przeżywanie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy