Na początek nieco teorii, potem przejdziemy do praktyki, bo to ona jest najważniejsza! Zobaczmy, jak kształtują się metody nauczania w odniesieniu do ilości nauczonej treści.
POLECAMY
Zacznijmy od górnej partii piramidy. Około 90–95% materiału zostaje zapamiętane dzięki uczeniu się w czasie gier edukacyjnych i interakcji oraz w sytuacjach, w których to uczeń staje się nauczycielem dla innych. Niesamowita skuteczność! Aż 75% to działanie, praktyka, akcja! Na lekcjach musi się dużo dziać, bo inaczej 45 minut będzie przespane. Połowa materiału, czyli 50% zostaje zapamiętana dzięki dyskusjom. Idealnie wpisują się w tę metodę ćwiczenia budowania argumentów i kontrargumentów przy rozprawce! Wykorzystajmy tę wiedzę. Nauka poprzez działanie dzięki demonstracjom, przedstawieniom, eksperymentom w połączeniu z pomocami audiowizualnymi daje około 20–30% zapamiętanej treści. Przyjrzyjmy się metodom najmniej skutecznym, przez które uczniowie są w stanie przyswoić i zapamiętać maksymalnie 10% materiału. Mowa oczywiście o czytaniu i wykładzie. Nie trzeba więcej słów, aby skomentować najmniej efektywne metody nauczania i najmniej atrakcyjne dla słuchacza.Każdy z nas miał „przyjemność” obcowania z wykładami, z których miał ochotę tylko uciec. Nie ma zatem podstaw, aby fundować naszym uczniom takie same przeżycia. Jesteśmy tego świadomi, więc pora działać! Na myśl przychodzą mi słowa Konfucjusza:
Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.
Obalmy mit rozgadanego nauczyciela wykładowcy, który zabiera czas uczniów i uczniom!
Kwiat grupowy
Metoda pracy służąca nie tyl...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!