Nauczycielu, czy milczenie jest w cenie?

Polski w praktyce

Od początku swojej pracy zawodowej najczęściej i usilnie zmagam się z jedną sprawą. Z jaką? Mianowicie z tym, abym jako nauczycielka i lektorka mówiła mało, mniej, najmniej. Dlaczego? Wielu z Was pewnie pomyśli: „Ale jak to? Przecież nauczyciel musi uczyć! Musi mówić!”. Oczywiście, to nie ulega wątpliwości. Zastanówmy się więc, czy nowoczesne, a przede wszystkim skuteczne nauczanie nie polega na tym, aby to nauczyciel lektor mówił krótko i na temat oraz aby nie zdominował czasu lekcji? A gdzie w tym świecie jest uczeń, student, słuchacz? Przecież to właśnie oni są najważniejsi w procesie uczenia się. Ten artykuł dedykuję nam, Drodzy Nauczyciele, sobie również, abyśmy nigdy nie zapominali o skuteczności naszych metod pracy. Zabieram teraz Państwa w krótką podróż po dziesięciu „milczących pomysłach” na nauczanie z punktu widzenia nauczyciela, ale za to jakże skutecznych dla ucznia. Mam nadzieję, że moje propozycje sprawią, że milczenie będzie w cenie.

Na początek nieco teorii, potem przejdziemy do praktyki, bo to ona jest najważniejsza! Zobaczmy, jak kształtują się metody nauczania w odniesieniu do ilości nauczonej treści. 

POLECAMY

Zacznijmy od górnej partii piramidy. Około 90–95% materiału zostaje zapamiętane dzięki uczeniu się w czasie gier edukacyjnych i interakcji oraz w sytuacjach, w których to uczeń staje się nauczycielem dla innych. Niesamowita skuteczność! Aż 75% to działanie, praktyka, akcja! Na lekcjach musi się dużo dziać, bo inaczej 45 minut będzie przespane. Połowa materiału, czyli 50% zostaje zapamiętana dzięki dyskusjom. Idealnie wpisują się w tę metodę ćwiczenia budowania argumentów i kontrargumentów przy rozprawce! Wykorzystajmy tę wiedzę. Nauka poprzez działanie dzięki demonstracjom, przedstawieniom, eksperymentom w połączeniu z pomocami audiowizualnymi daje około 20–30% zapamiętanej treści. Przyjrzyjmy się metodom najmniej skutecznym, przez które uczniowie są w stanie przyswoić i zapamiętać maksymalnie 10% materiału. Mowa oczywiście o czytaniu i wykładzie. Nie trzeba więcej słów, aby skomentować najmniej efektywne metody nauczania i najmniej atrakcyjne dla słuchacza.Każdy z nas miał „przyjemność” obcowania z wykładami, z których miał ochotę tylko uciec. Nie ma zatem podstaw, aby fundować naszym uczniom takie same przeżycia. Jesteśmy tego świadomi, więc pora działać! Na myśl przychodzą mi słowa Konfucjusza:

Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.

Obalmy mit rozgadanego nauczyciela wykładowcy, który zabiera czas uczniów i uczniom!

Kwiat grupowy

Metoda pracy służąca nie tyl...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy