Dział: Grama(prak)tyka

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Uczenie pisania przez myślenie – skuteczne sposoby na przygotowanie uczniów do konstruowania logicznych wypowiedzi pisemnych

Uczniowskie wypracowania są pełne niespodzianek. Czasami można w nich trafić na prawdziwe perełki. Niebanalny wstęp, dobrze poprowadzona argumentacja, sprawnie przedstawione podsumowanie. Takie prace, nawet jeśli zawierają potknięcia językowe, czyta się jednym tchem, a autora chciałoby się niemal na rękach nosić. Częściej jednak rzeczywistość wygląda inaczej. Na co zwrócić uwagę? Jak pomóc młodym ludziom w rozwijaniu warsztatu? Czy jest jeszcze nadzieja na osiągnięcie przynajmniej poziomu poprawnego? To stałe pytania, które zadaje sobie niemal każdy polonista. Co nas tak boli? Sprawdźmy!

Czytaj więcej

Tajemnice świata składni… Jak uczyć składni, opowiadając historie?

Język tworzy historię. Snuje opowieści o ludziach i ich światach, nadaje sens temu, co z pozoru nieistotne. Zadziwia, nęci, szokuje, czasem smuci. Tworzy więzi, buduje przynależność do określonych grup społecznych, obdarza emocjami… Ważne, żeby nasi uczniowie – poza trudnymi składniowymi terminami – dostrzegli w języku inspirację do tworzenia historii. Jak ćwiczyć składnię, wcale jej… nie ucząc?

Czytaj więcej