Dobre zasady tutoringu określają liczbę spotkań i cel, do jakiego dążymy. Dlatego warto opisać ten proces na przykładowych ćwiczeniach, które tutti wykonuje na kolejnych etapach procesu: na starcie, gdy rozpoczynamy pracę, umawiamy się na liczbę spotkań, ich częstotliwość, tworzymy kontrakt na temat naszych relacji, określamy problem i cel tutoringu. Na drugim etapie – kiedy prowadzimy proces realizacji, na trzecim etapie – kiedy uczeń nie odnosi sukcesów lub spada jego motywacja do pracy. Na ostatnim, czwartym, kiedy dobiegamy do mety – osiągamy cel lub, w pesymistycznej wersji, nie osiągamy celu, ale wyciągamy wnioski co do własnych zasobów i ograniczeń, dokonujemy samopoznania, dzięki któremu możemy wprowadzić zmiany w przyszłości.
POLECAMY
Etap 1: start
Na pierwszym etapie pracy warto wspólnie określić problem. Nauczyciel może np. przygotować zestaw pytań i ułożyć je w tabeli, którą najpierw samodzielnie wypełnia uczeń, a następnie wspólnie omawiają odpowiedzi. W procesie identyfikacji problemu może pomóc tabela 1.
Identyfikacja problemu | |
Pytania | Odpowiedzi |
Jaki jest najważniejszy problem, który chcę rozwiązać? | |
Co mogłoby przynieść trwałą zmianę, która polepszy moją sytuację? | |
Jakie są trudności w pokonaniu tego problemu? | |
Jakie mam zasoby/siły/moce, dzięki którym mogę pokonać problem? |
Po określeniu problemu dobrze też zastanowić się wspólnie nad celem spotkań tutorskich, który powinien być zgodny z dobrymi praktykami SMART: pro...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!