Matura w polskim systemie edukacji włączającej

Akademia rozwoju nauczyciela

„Edukacja włączająca rozumiana jest jako podejście w procesie kształcenia i wychowania, którego celem jest zwiększanie szans edukacyjnych wszystkich osób uczących się poprzez zapewnianie im warunków do rozwijania indywidualnego potencjału, tak by w przyszłości umożliwić im pełnię rozwoju osobistego na miarę swoich możliwości oraz pełne włączenie w życie społeczne. Edukacja ta stawia za cel wyposażenie uczniów w kompetencje niezbędne do stworzenia w przyszłości włączającego społeczeństwa, czyli społeczeństwa, w którym osoby niezależnie od różnic m.in. w stanie zdrowia, sprawności, pochodzeniu, wyznaniu są pełnoprawnymi członkami społeczności, a ich różnorodność postrzegana jest jako cenny zasób rozwoju społecznego i cywilizacyjnego. Włączenie to proces, który pomaga pokonywać bariery ograniczające obecność, uczestnictwo i osiągnięcia uczniów”. 

Źródłem zacytowanej we wstępie definicji edukacji włączającej jest strona internetowa Ministerstwa Edukacji Narodowej. Działania realizowane przez różnego rodzaju instytucje, np. Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, Ośrodek Rozwoju Edukacji, ośrodki doskonalenia nauczycieli czy też rozwijające się Specjalistyczne Centra Wspierania Edukacji Włączającej, wskazują, że odchodzenie od specjalnego systemu kształcenia, będącego przejawem segregacji, na rzecz włączającego, czyli inkluzyjnego jako bardziej otwartego i humanistycznego niż integracyjne, staje się głównym nurtem edukacji w Polsce. Choć proces ten trwa od dłuższego czasu i długo jeszcze będzie kontynuowany, a wypracowanie rozwiązań organizacyjnych nie będzie zadaniem łatwym, to jednak napawa optymizmem, że Polska, jako państwo mające aspiracje bycia nowoczesnym i podążającym za osiągnięciami nauki, a także jako organizacja polityczna, realizuje w ten sposób własne suwerennie podjęte decyzje, związane z postanowieniami konstytucji uchwalonej 2 kwietnia z 1997 r., która w art. 32.1 i 32.2 głosi, iż: „Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny”.

POLECAMY

Realizuje także zobowiązania przyjęte w ratyfikowanej 6 września 2012 r. Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, głoszącej w art. 4.1. a i b: „Państwa Strony zobowiązują się do zapewnienia i popierania pełnej realizacji wszystkich praw człowieka i podstawowych wolności wszystkich osób niepełnosprawnych, bez jakiejkolwiek dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność. W tym celu Państwa Strony zobowiązują się do:

  • przyjęcia wszelkich odpowiednich środków ustawodawczych, administracyjnych i innych w celu wdrożenia praw uznanych w niniejszej konwencji;
  • podjęcia wszelkich odpowiednich środków, w tym ustawodawczych, w celu zmiany lub uchylenia obowiązujących ustaw, przepisów wykonawczych, zwyczajów i praktyk, które dyskryminują osoby niepełnosprawne”.

 

Wielu nauczycieli i dyrektorów na różnych etapach...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI