Scenariusz lekcji do filmu Pokot
(reż. Agnieszka Holland, Kasia Adamik)
Temat zajęć |
Wyzwania współczesnego świata: przeciw eksploatacji zwierząt |
Czas realizacji |
4 godziny lekcyjne1 |
Grupa wiekowa |
szkoły ponadpodstawowe |
Zagadnienia
edukacyjne |
- Olga Tokarczuk, Agnieszka Holland – ważne nazwiska dla polskiej kultury.
- Gatunkowe konwencje Pokotu.
- Hiperbola i groteska, czyli czy możemy wierzyć w świat Pokotu?
- Zezwierzęcenie, bestia i ryj, czyli językowe obrazy zwierząt.
- Pieśń słoneczna św. Franciszka i Pokot – religijna i świecka wizja zgodnej koegzystencji ludzi i (innych) zwierząt.
- Ryby głosu nie mają? Animal studies, czyli najnowsze perspektywy w humanistyce
|
Cele operacyjne |
uczeń/uczennica:
- dokonuje analizy i interpretacji filmu fabularnego,
- dostrzega w filmie różne konwencje gatunkowe (thriller, kryminał, utopia),
- czyta ze zrozumieniem tekst literacki, religijny, publicystyczny oraz prawny,
- rozpoznaje w filmie groteskę i hiperbolę,
- analizuje różnice stylistyczne między synonimami,
- podejmuje refleksję nad celowym z perspektywy światopoglądowej kształtowaniem języka,
- pisze rozprawkę,
- porównuje wizję relacji człowiek–zwierzę w różnych paradygmatach (animal studies oraz chrześcijańskiej)
|
Formy i metody pracy |
praca zbiorowa jednolita, praca indywidualna jednolita, praca grupowa zróżnicowana; burza mózgów, ćwiczenia praktyczne, dyskusja problemowa. |
Pomoce dydaktyczne: |
- zwiastun kinowy Pokotu (dostępny na https://www.youtube.com/watch?v=78hSndBI67Q),
- kserokopie Pieśni słonecznej św. Franciszka oraz fragmentu Księgi Rodzaju (zał. 1),
- karta pracy (zał. 2.),
- fragmenty felietonu D. Gzyry (zał. 3.)
|
Przebieg zajęć
TEMAT 1: Poważne gry (konwencjami) w Pokocie.
...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!