Scenariusz lekcji do filmu Łotr 1. Gwiezdne wojny – historie (reż. Gareth Edwards)

Akademia rozwoju nauczyciela

Temat zajęć

POLECAMY

Kosmiczna walka o nową nadzieję
Grupa wiekowa     Szkoła podstawowa i ponadpodstawowa
Czas realizacji    Dwie godziny lekcyjne1
Zagadnienia edukacyjne:
  • Pokładać, rozwiać, zrobić… – związki frazeologiczne o nadziei
  • Nadzieja umiera ostatnia” – czy rzeczywiście? Rozprawka z wykorzystaniem filmowych i literackich przykładów.
  • Łotr 1 a Pieśń o Rolandzie, Romeo i Julia, Śmierć Pułkownika czy Kamienie na szaniec – filmowy i literacki motyw poświęcania życia dla idei.
  • "Mylisz porządek z terrorem” – czy rzeczywiście można je pomylić?
  • Spin-offy i prequele – co to takiego?
Cele operacyjne

Uczeń/uczennica:

  • dokonuje analizy i interpretacji filmu fabularnego,
  • potrafi określić, czym jest kulturowy fenomen Gwiezdnych Wojen,
  • umie wyjaśnić znaczenie terminów prequel, sequel, spin-off, 
  • sprawnie posługuje się frazeologią związaną ze słowem „nadzieja”,
  • odnajduje powiązania fabularne w dziełach różnych epok
Formy i metody pracy 
  • wykład,
  • heureza, 
  • burza mózgów,
  • praca w grupach
Materiały dydaktyczne     wydrukowane załączniki

 

Przebieg zajęć

Lekcja 1. Nadzieja niejedno ma imię

  • Lekcję rozpoczyna przygotowana przez nauczyciela bądź któregoś z uczniów prezentacja w formie miniwykładu porządkującego podstawowe informacje na temat sagi Gwiezdne wojny. W czasie wystąpienia powinny być poruszone następujące zagadnienia pozwalające uczniom osadzić film Łotr 1. Gwiezdne wojny – historie w najważniejszych kontekstach cyklu:
    • Gwiezdne wojny jako popkulturowy fenomen cieszący się niesłabnącą popularnością od końca lat 70. po dziś.
    • Gwiezdne wojny jako historia upadku i odkupienia Anakina Skywalkera. 
    • Charakterystyka świata przedstawionego w serii oraz sylwetek jej najważniejszych bohaterów. [10 min]
  • Następnie nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy (zał. nr 1) i prosi o poprawne uszeregowanie danych zawartych w tabeli. Rozwiązując zadanie (zad. 1), uczniowie bazują na wiedzy zdobytej podczas prezentacji, mogą też posiłkować się informacjami zasięgniętymi z internetu za pośrednictwem komputerów, telefonów bądź tabletów  [8 min]

    Poprawnie wypełniona tabela przedstawia się następująco:

...
CHRONOLOGIA OPOWIEŚCI TYTUŁ ROK PREMIERY
CZĘŚĆ I MROCZNE WIDMO 1999
CZĘŚĆ II ATAK KLONÓW 2002
CZĘŚĆ III ZEMSTA SITHÓW   2005
GWIEZDNE WOJNY – HISTORIE ŁOTR 1 2016
CZĘŚĆ IV NOWA NADZIEJA 1977
CZĘŚĆ V IMPERIUM KONTRATAKUJE  1980
CZĘŚĆ VI POWRÓT JEDI 1983
CZĘŚĆ VII PRZEBUDZENIE MOCY 2015
CZĘŚĆ VIII OSTATNI JEDI  2017

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy