Jeszcze 500 lat temu ludzie uważali, że za myślenie i odczuwanie odpowiedzialne są serce i brzuch. Myślenie to zmieniało się na przestrzeni wieków, jednak dopiero ostatnie dwudziestolecie wprowadziło przełom w badaniach nad funkcjonowaniem mózgu, w rezultacie czego wiemy, że mózg jest niczym procesor pełniący następujące funkcje:
POLECAMY
- odbiera informacje za pośrednictwem zmysłów,
- magazynuje, gromadzi i przechowuje informacje,
- analizuje, rozpoznaje wzorce oraz prawidłowości, organizuje informacje poprzez badanie i dociekanie ich znaczenia,
- kontroluje sposób zarządzania informacjami w zależności od otoczenia, stanu zdrowia i indywidualnych preferencji jednostki,
- zwraca przetworzone informacje w postaci kreatywnej aktywności, np. myśli, mowy, obrazów, ruchu (tzw. output).
Z przedstawionego na rysunku 1. stożka Dale’a wynika, że efektywność naszego procesu uczenia się zależy od wybranego przez nas sposobu poznawczego. Warto jednak podkreślić, że najczęściej równie szybko, jak zapamiętujemy informacje, w takim też tempie je zapominamy. Dlatego istotne jest dostosowanie sposobów do indywidualnych preferencji oraz wykorzystanie w maksymalnym stopniu możliwości mózgu.
Ojcem, prekursorem, inicjatorem i zapewne inspiracją do wprowadzenia omawianych metod jest Tony Buzan – autorytet w dziedzinie funkcjonowania mózgu i technik uczenia się, twórca mind mappingu.
Mind mapping, czyli mapy myśli
To innowacyjny sposób notowania, który wymaga zerwania z dotychczasowymi nawykami. Sporządzenie notatek w sposób tradycyjny wykorzystuje jedynie lewomózgowe mechanizmy pamięci, w których główną rolę odgrywają s...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!