Uczniowie przed lekcją samodzielnie zapoznają się z informacjami o Atlantydzie zamieszczonymi w Wikipedii; poznają odpowiedzi na pytania zamieszczone poniżej.
- Czym jest Atlantyda?
- Jakie są koncepcje odnoszące się do jej zniszczenia?
- Gdzie (na przykład) poszukiwano mitycznej krainy?
- Jacy pisarze posłużyli się motywem Atlantydy? Podaj dwa przykłady.
Link (dla zwolenników komputera) i QR kod z dostępem do hasła w Wikipedii (dla posiadaczy smartfonów) zamieszczone są odpowiednio wcześniej na platformie e-learningowej lub w dzienniku elektronicznym.
Temat zajęć |
Czy Wisławie Szymborskiej udało się rozwiązać zagadkę istnienia Atlantydy? |
Cele dydaktyczne |
Uczeń
- dokona analizy i interpretacji wiersza Wisławy Szymborskiej,
- wskaże oraz zinterpretuje obecne w nim środki stylistyczne
|
Czas trwania |
2 x 45 |
Wymagania podstawy programowej (cytaty
|
- Klasy IV–VI „I – Kształcenie literackie i kulturowe. 1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: (…) 4) zna i rozpoznaje w tekście literackim: epitet, porównanie, przenośnię, wyrazy dźwiękonaśladowcze, zdrobnienie, zgrubienie, uosobienie, ożywienie, apostrofę, anaforę, pytanie retoryczne, powtórzenie oraz określa ich funkcje; 12) określa tematykę oraz problematykę utworu”.
- Klasy VII–VIII: „I – Kształcenie literackie i kulturowe. 1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: (…) 11) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty. (…) IV – Samokształcenie. Uczeń: 1) rzetelnie, z poszanowaniem praw autorskich, korzysta z informacji”.
|
Kryteria sukcesu |
- wskazuję środki stylistyczne w wierszu Atlantyda,
- wiem, czemu służą środki stylistyczne w tym wierszu,
- rozumiem przesłanie utworu
|
Dotychczasowa wiedza i umiejętności uczniów – sposób ich nadbudowywania |
Uczniowie:
- wiedzą, czym jest Atlantyda, jakie są koncepcje odnoszące się do jej położenia geograficznego i zniszczenia,
- umieją wymienić przykłady posługiwania się motywem Atlantydy przez pisarzy
|
Dotychczasowa wiedza i umiejętności uczniów – sposób ich nadbudowywania |
- platforma edukacyjna lub dziennik elektroniczny, względnie poczta elektroniczna (określenie wymagań),
- Wikipedia (wyszukiwanie informacji przez uczniów),
- serwis YouTube (ocena interpretacji muzycznej tekstu poetyckiego),
- Padlet – dostęp przez smartfony, tablety lub komputery, w zależności od możliwości technicznych szkoły (zbieranie informacji na wirtualnej tablicy korkowej, tworzenie bazy wiedzy)
|
Materiały przygotowane przez nauczyciela |
- kod i link do Wikipedii,
- kopie wiersza,
- wklejki z tematem, celami oraz kryteriami...
|
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!
Sprawdź