Ridleya Scotta reguły konfliktu albo: dlaczego kino historyczne jest również opowieścią o współczesności?

Praktyczny Przewodnik Nauczyciela
Dla kogo?  Uczniowie szkół podstawowych
Czas trwania 2–3 godziny lekcyjne
Zagadnienia edukacyjne
  • kino historyczne – między potwierdzonymi wydarzeniami a rozsnutą na ich kanwie opowieścią;
  • kultura pojedynków i ich waga dla kształtowania się społeczności dawniej i dziś;
  • kino autorskie oraz popularne (na przykładzie filmów Ridleya Scotta);
  • przepisywanie historii – znaczenie wydobywania kulturowo marginalizowanych głosów z przeszłości pod wpływem wydarzeń współczesnych
Cele operacyjne Uczeń/uczennica na lekcji:
  • zna elementy średniowiecznej tradycji aktualizowane w filmie Ridleya Scotta Ostatni pojedynek,
  • potrafi zinterpretować fragmenty filmowe i literackie związane z motywem pojedynku i osadzić je w kulturowym kontekście czasów, o których dzieła te traktują i z których pochodzą,
  • umie zbudować paralelę między przedstawionymi w tekście wrażliwościami a współczesnymi nastawieniami do poruszanych w nich zagadnień,
  • rozróżnia elementy w opowieściach o konfliktach w przeszłości, które kultura zachodnia rozpoznaje jako uniwersalne i tym samym atrakcyjne dla kina jako problemy ponadczasowe
Formy i metody pracy
  • heureza,
  • dyskusja,
  • burza mózgów,
  • samodzielna (lub w grupach) praca z tekstem filmowym


Przebieg lekcji

Lekcja 1

POLECAMY

  • Nauczyciel(ka) czyta z uczennicami i uczniami fragment książki Jacquesa Le Goffa Kultura średniowiecznej Europy (załącznik nr 1 – jeśli jest taka możliwość, można zadać go do przeczytania w domu, co pozwoli od razu przejść do dyskusji), po czym pyta, co z kulturowych elementów przedstawionych we fragmencie zostało pokazane w filmie. Uczniowie i uczennice w ramach burzy mózgów wskazują fragmenty tekstu, które nauczyciel(ka) zapisuje na tablicy, ujmując obok siebie hasłowo cechy średniowiecznych „przewag” opisane w tekście i sytuacje fabularne z filmu Scotta. 
    W formie tabeli przykładowe odpowiedzi mogłyby wyglądać tak:
     
Według Le Goffa W Ostatnim pojedynku
kult siły fizycznej podziw żołnierzy dla Carrougesa (w jego wersji wydarzeń) 
umiłowanie wojowania chełpienie się Jeana de Carrougesa swoją gotowością walki dla króla
lubowanie się w okrucieństwie brutalne sceny walki podczas walk o Limoges, zainteresowanie i entuzjazm tłumu podczas pojedynku głównych bohaterów na początku i w finale filmu
podziw dla dowódcy ruszającego 
w bój na czele swych ludzi
scena szarży na Anglików (Le Gris broni Carrougesa, mimo błędu taktycznego popełnionego przezeń), postawa Carrougesa podczas kampanii szkockiej (po jego mianowaniu na rycerza)
zachwyt wobec splendoru wojsk  uroczysta ceremonia obdarzenia Le Grisa funkcją kapitana
przyjaźń między mężczyznami relacja Carrougesa i Le Grisa, przyjaźń między Pierrem i jego podwładnym
zawierzenie Bogu życia, Bóg biorący pod swoją pieczę dobrego rycerza (Tristan)  idea/instytucja sądu bożego – fizyczna walka jednostek p...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy