Dołącz do czytelników
Brak wyników

Praktyczny Przewodnik Nauczyciela

10 marca 2021

NR 40 (Marzec 2021)

Przesiadkowa przygoda z Magicznym drzewem

28

Często mówi się o tym, że Polacy czytają mało książek. Myślę, że szkoła jest doskonałym miejscem, by pokazać uczniom, że czytanie może sprawiać przyjemność i być świetną przygodą. W końcu nie bez powodu Umberto Eco mówił, że „Kto czyta książki, ten żyje podwójnie”. W związku z tym lektury uzupełniające wybieram tak, by ich czytanie było dla uczniów dobrą zabawą, a omawianie nie stawało się przykrym obowiązkiem. 

Jednym ze sposobów na wstęp do lektury jest lekcja metodą stacji dydaktycznych. Dzięki temu uczniowie wykorzystują zdobytą wiedzę w praktyce. Są podzieleni na małe grupy, w których mogą czuć się komfortowo, i mają świadomość rywalizacji z innymi grupami, co zwiększa ich motywację do działania. To dobry sposób, ponieważ angażuje dzieci, które zazwyczaj są niechętne do pracy, wycofane. Każda stacja to inne zadanie, więc każdy może znaleźć coś, co lubi, co umie i czym będzie mógł zaimponować kolegom. W tym artykule podzielę się moim pomysłem na lekcję z przesiadką na temat książki Andrzeja Maleszki Olbrzym. Magiczne drzewo. 

POLECAMY

Celem zajęć jest usystematyzowanie wiedzy uczniów po samodzielnej lekturze książki, zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami. 

Nauczyciel przygotowuje materiały i salę przed lekcją, uczniowie wchodzą do sali, w której na stolikach są już utworzone stanowiska wraz z numeracją. Na każdej stacji powinno być tyle egzemplarzy, ile grup. Uczniowie w dowolnej kolejności odwiedzają stacje. 

Zadania do wykorzystania na zajęciach z wykorzystaniem metody stacji

Lekturowa krzyżówka

Krzyżówka pomoże uczniom w przypomnieniu sobie wydarzeń i postaci poja-
wiających się w lekturze. W załączniku przedstawiam dwie wersje – z kluczem (zał. 1.) i do uzupełnienia dla grup (zał. 2.).

Układanie ramowego planu wydarzeń przy użyciu trimino

Trimino (zał. 3.) jest pewnym rodzajem domina. Zadanie polega na dopasowaniu trójkątów – na każdym boku trójkąta są zapisane inne informacje, w tym przypadku boki łączą się ze sobą poprzez znalezienie wydarzenia i przyporządkowanie go do odpowiedniego numeru. Jeśli uczniowie poprawnie wykonają zadanie, z trójkątów powstanie gwiazda. To zadanie zwykle sprawia największe trudności, jednak możliwość pracy w grupie wiele ułatwia. Generator trimino można znaleźć tutaj: http://schule.paul-matthies.de/Trimino.php. Strona jest stworzona w języku niemieckim, ale jest bardzo łatwa w obsłudze. W internecie pojawiło się już wiele instrukcji obsługi tego generatora. 

Słownik synonimów

Do tego zadania potrzebne nam będą słowniki synonimów. Zadaniem uczniów będzie odnalezienie w nich hasła „złość” i zapisanie synonimów tego słowa. Następnie grupy przypominają sobie sytuacje, w których Kuki miał trudności z panowaniem nad złością, i tworzą krótkie notatki na ten temat. Tutaj dzieci mogą podać swoje pomysły na to, jak radzić sobie z trudnymi emocjami. 

Opowiadanie

W spirali zostały ukryte zaczarowa...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy