Dołącz do czytelników
Brak wyników

Akademia rozwoju nauczyciela

18 grudnia 2017

NR 19 (Lipiec 2017)

Przejawy milczenia w literaturze

0 40

Temat:

Między milczeniem a ciszą, czyli o dwóch sonetach Adama Mickiewicza.

Cele dydaktyczne:

  • zapoznanie uczniów z cechami wspólnymi i różnicami pomiędzy milczeniem a ciszą,
  • umiejętne posługiwanie się terminami wchodzącymi w skład schematu aktu     komunikacyjnego Jacobsona,
  • umieszczenie Sonetów krymskich Mickiewicza w kontekście biograficznym,
  • poprawna interpretacja podanych wierszy poety,
  • umiejętne wyszukiwanie treści w wierszach,
  • wyciąganie i konkretyzowanie poprawnych wniosków.

Metody i techniki nauczania:

  • heureza,
  • dyskusja,
  • indywidualna i grupowa praca z tekstem.

Materiały dydaktyczne:

Teksty sonetów Mickiewicza Stepy akermańskie oraz Cisza morska.

Czas trwania:

Dwie godziny lekcyjne.

 

Przebieg lekcji

Z oczywistych względów lekcję tę najlepiej przeprowadzić w drugiej klasie szkoły ponadgimnazjalnej, podczas cyklu zajęć poświeconych poezji Adama Mickiewicza. Uczniowie powinni zapoznać się wcześniej z elementami biografii poety, która wyjątkowo często znajdowała odbicie w jego twórczości. Otwierająca rozważania na temat sonetów notatka (kontekst biograficzny), którą uczniowie przygotowaliby wcześniej w domu, powinna zawierać następujące informacje: 

W roku 1824 Mickiewicz został skazany po wykryciu organizacji filomackich 
na zesłanie do Rosji i nigdy miał już nie powrócić na rodzinną Litwę. Był wówczas 
w Odessie i w Moskwie, a latem 1825 roku odbył wycieczkę na Krym. Kontakt z egzotycznym Wschodem, 
zachwyt pejzażem, kulturą i historią tego rejonu zainspirowały Mickiewicza, 
który w cyklu osiemnastu sonetów opisał wrażenia z pobytu na Krymie. 

Wstępna faza lekcji

Nauczyciel przeprowadza krótką moderowaną rozmowę na temat dwóch zapisanych w temacie lekcji wartości – milczenia i ciszy. Uczniom, rzecz jasna, należy zwrócić uwagę na cechy wspólne milczenia i ciszy oraz na to, co je różni. Najlepiej posiłkować się podanymi pytaniami, które można dowolnie modyfikować: 

  • Co łączy milczenie i ciszę?
  • Kto lub co może milczeć?
  • Kto lub co może zachowywać ciszę?
  • Czy milczenie jest elementem komunikacji?
  • Co poddaje się interpretacji – cisza czy milczenie?

W celu wzbogacenia rozmowy nauczyciel może poprosić o rozpoznanie następujących sytuacji komunikacyjnych związanych 
z tematem oraz o próbę ich zinterpretowania:

  • Hiob mówił do Boga, a Bóg milczał.
  • Po koncercie salę wypełniła cisza.
  • Dziecko zasnęło i całe popołudnie było cicho.
  • Przesłuchiwany mężczyzna milczał uparcie. 

Pierwszą część lekcji należy podsumować następującymi wnioskami: 

Milczenie za każdym razem związane jest z komunika...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy