Dołącz do czytelników
Brak wyników

Polski w praktyce

20 grudnia 2017

NR 21 (Listopad 2017)

O pisaniu kreatywnym słów kilka

0 115

Nauczycielu, czy jesteś gotowy na siedem sprawdzonych sposobów na kreatywne i twórcze pisanie? Mam nadzieję, że tak! Teraz Twój warsztat będzie wyglądał zupełnie inaczej! Zapraszam Cię w podróż razem ze mną.

Treść i forma to dla mnie przede wszystkim sprawność pisania, którą trzeba szlifować na lekcjach polskiego niezależnie od wieku uczniów. Pamiętajmy, że pisanie to proces składający się z pięciu obowiązkowych elementów, którymi są: I – przygotowanie, II – pisanie, III – sprawdzenie, IV – edytowanie, V – publikowanie. Co jeszcze jest ważne? Otóż należy:

  • pamiętać, że od początku procesu uczenia trzeba łączyć to, co rutynowe, z tym, co kreatywne;
  • przygotować naszych uczniów do procesu pisania –zatem dajmy im to, czego będą potrzebowali z zakresu słownictwa, struktur, argumentów, kompozycji;
  • uczyć na przykładach, najlepiej autentycznych, bliskich uczniom;
  • uczyć oceniać metodą zielonego ołówka;
  • dążyć do oceny koleżeńskiej. 


3… 2…1… START!

Rozgrzewka. Na większości lekcji w roku szkolnym zaproponuj uczniom pisanie przez minutę. O czym? Na jaki temat? – na pewno o to zapytają. Odpowiedź jest jedna: mają pisać to, co przychodzi im do głowy – TU i TERAZ. Jaki jest cel tego ćwiczenia? Rozbudzenie wyobraźni i kształtowanie umiejętności  wyrażania siebie i swoich myśli.  Po kilku takich ćwiczeniach w miesiącu możemy wzmacniać ćwiczenia różnymi bodźcami, np.: muzyką puszczoną w klasie, fotografiami poprzypinanymi klamerkami na sznurku do bielizny itd. Temat tych krótkich, najlepiej minutowych form pisemnych powinien być na początku roku szkolnego zupełnie dowolny, jednak z biegiem czasu już „nakreślany delikatnie” przez polonistę. Wszystko zależy, czym na danej lekcji będziemy się zajmować.Weźmy pod uwagę lektury szkolne, motywy literackie, święta okolicznościowe i ich tematykę.

 


Jeśli chcecie zaskoczyć uczniów, polecam zapoznać się ze stroną https://www.explainthisimage.com/. Czy znacie tę stronę internetową? Jest bazą dość ekscentrycznych, dziwnych zdjęć. Zadaniem uczniów może być wyjaśnienie, co się właściwie stało na prezentowanym zdjęciu. Przestrzegam jednak, aby nie korzystać z tej strony spontanicznie, ponieważ nie wszystkie zdjęcia nadają się dla dzieci czy młodzieży. Uważność nauczyciela jest szczególnie wskazana w tym przypadku. Na podsumowanie pomysłów na rozgrzewkę dodam tylko, że idealnie, kiedy materiały i nasze oczekiwania będą jednolite. Stanie się tak, jeśli dobrze zaplanujemy lekcję fragment po fragmencie.


Po krótkim wprowadzeniu zapraszam do przeanalizowania i oczywiście modyfikowania moich pomysłów!

Może synonimy do tego?

Pamiętacie zapewne reklamę telewizyjną pewnej restauracji fast-fo...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy