Nowoczesne metody wzbogacające słownictwo. Jak rozwijać bogactwo leksykalne dzięki wykorzystaniu narzędzi online?

Otwarty dostęp Praktyczny Przewodnik Nauczyciela

W pracy nauczyciela języka polskiego nieustannie rozwijamy kompetencje naszych podopiecznych w umiejętnym posługiwaniu się językiem ojczystym, który jest jednym z narzędzi służących komunikowaniu się. Aby uczniowie i uczennice w pełni rozwijali swoje umiejętności komunikacyjne w mowie i w piśmie, warto wykorzystać narzędzia dostępne w internecie. Są one bezpłatne, intuicyjne i motywują uczniów do pracy, której efektem jest zwiększenie bogactwa językowego.

Opowiadajmy

„Opowiadaj,
nikt nie opowiada tak, jak ty,
choć bajeczki te na pamięć znam,
jakże wszystko to cudownie brzmi.

Siądź naprzeciw,
niech tam sobie leci, płynie czas,
chcę usłyszeć wszystko jeszcze raz (...)”1.

POLECAMY

Opowiadaj mi tak to piosenka Zbigniewa Wodeckiego z jego muzyką do słów Leszka Długosza. To niezwykły utwór, którego wykonanie można było usłyszeć między innymi na XVII Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu 27 czerwca 1979 roku podczas koncertu „Plebiscyt Studia Gama”. Utwór nieodżałowanego Zbigniewa Wodeckiego towarzyszy mi od lat, a w pracy polonistki zainspirował mnie do zachęcania uczniów i uczennic do tworzenia opowieści, dzięki którym zwiększą swoje bogactwo leksykalne. Nie wszyscy uczniowie są od razu gotowi, by swobodnie zabierać głos podczas lekcji. Wielu z nich przyznaje, że włączywszy się do dyskusji, zauważa, iż...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy