Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp , Praktyczny Przewodnik Nauczyciela

6 września 2019

NR 32 (Wrzesień 2019)

Nowoczesne metody wzbogacające słownictwo. Jak rozwijać bogactwo leksykalne dzięki wykorzystaniu narzędzi online?

0 12

W pracy nauczyciela języka polskiego nieustannie rozwijamy kompetencje naszych podopiecznych w umiejętnym posługiwaniu się językiem ojczystym, który jest jednym z narzędzi służących komunikowaniu się. Aby uczniowie i uczennice w pełni rozwijali swoje umiejętności komunikacyjne w mowie i w piśmie, warto wykorzystać narzędzia dostępne w internecie. Są one bezpłatne, intuicyjne i motywują uczniów do pracy, której efektem jest zwiększenie bogactwa językowego.

Opowiadajmy

„Opowiadaj,
nikt nie opowiada tak, jak ty,
choć bajeczki te na pamięć znam,
jakże wszystko to cudownie brzmi.

Siądź naprzeciw,
niech tam sobie leci, płynie czas,
chcę usłyszeć wszystko jeszcze raz (...)”1.

Opowiadaj mi tak to piosenka Zbigniewa Wodeckiego z jego muzyką do słów Leszka Długosza. To niezwykły utwór, którego wykonanie można było usłyszeć między innymi na XVII Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu 27 czerwca 1979 roku podczas koncertu „Plebiscyt Studia Gama”. Utwór nieodżałowanego Zbigniewa Wodeckiego towarzyszy mi od lat, a w pracy polonistki zainspirował mnie do zachęcania uczniów i uczennic do tworzenia opowieści, dzięki którym zwiększą swoje bogactwo leksykalne. Nie wszyscy uczniowie są od razu gotowi, by swobodnie zabierać głos podczas lekcji. Wielu z nich przyznaje, że włączywszy się do dyskusji, zauważa, iż brakuje im środków, by wyrazić swoje myśli werbalnie. Jak temu zaradzić? Na pewno pomaga zaproszenie uczniów do pracy w parach lub grupach. Wspólne rozwiązywanie problemów, uczenie się motywuje do dalszej pracy i daje poczucie bezpieczeństwa. Dzieje się tak po pierwsze dlatego, iż uczniowie i uczennice, pracując w parach/grupach, mają wyznaczony czas i ich zadaniem jest spożytkować ten czas na rozwiązanie problemu lub znalezienie odpowiedzi. Nie ma przegranych w przypadku pracy zespołowej – zdolny uczeń dzięki temu, że wyjaśnia coś koledze/koleżance z problemami w nauce, przetwarza zdobytą wiedzę, utrwalając ją w tym samym czasie. Słabszy uczeń również korzysta: pracując w grupie poznał odpowiedź na pytanie; rozwiązał problem, podążając za wskazówkami ucznia bez problemów w nauce; słuchając ze zrozumieniem, zdobył niezbędną wiedzę do udzielenia odpowiedzi nauczycielowi. Opowiadanie/tworzenie historii podczas pracy w grupie jest według mnie niezwykle istotną formą aktywności, która pozwala przełamać wewnętrzne opory i lęk przed zabraniem głosu i powiększyć zasób słownictwa młodzieży. Dostępnych jest wiele zestawów kart, dzięki którym możemy zachęcać młodzież do refleksji, do snucia opowieści. Warto pokusić się jednak o stworzenie własnej talii, na przykład pobierając zdjęcia ze strony pixabay.com/pl/, gdzie możemy skorzystać ze zdjęć i materiałów filmowych,...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy