Temat lekcji: „Musisz być odpowiedzialny za to, co oswoiłeś” (Antoine de Saint-Exupéry, Mały książę). Filmowa lekcja odpowiedzialności.
Zagadnienia POLECAMY |
• Droga i dorastanie – motyw podróży w filmie |
---|---|
Czas realizacji: |
1 godzina lekcyjna |
Grupa wiekowa: |
szkoła podstawowa, klasy 4–6 |
Cele operacyjne |
Uczeń: |
Formy i metody |
• kontrowersyjne zdania, |
Pomoce |
• arkusze z hasłami, |
Przebieg lekcji
Opis zadania
1. Nauczyciel dzieli klasę na 4–5-osobowe grupy. Każda z grup otrzymuje arkusz z wypisanym na środku kontrowersyjnym zdaniem (zał. 1). Zadaniem każdej z grup jest napisanie, czy zgadza się lub też nie z przedstawioną tezą i dlaczego. Nauczyciel pyta, w jaki sposób Cathy i Margaux (bohaterki filmu) udowodniły, że zdania te nie są prawdziwe.
Czas: 8 min.
Potrzebne materiały: Arkusze z hasłami oraz pocięta tabela ze zdaniami
2. Uczniowie w grupach otrzymują arkusze z narysowaną drogą (zał. 3) oraz kilka haseł (zał. 2) dotyczących bohaterek filmu. Ich zadaniem jest dopasowanie cech do konkretnej bohaterki przed wykluciem kaczuszki i na końcu drogi (czyli po dotarciu do ptasiego raju). Następnie, według tego schematu, dopisują cechy, które im przychodzą do głowy.
Czas: 10 min.
Potrzebne materiały: Arkusze (można wzór nanieść na większy arkusz) oraz pocięta tabela z hasłami (dla każdej z grup), zał. 2 i 3
3. Nauczyciel pyta dzieci, czy w przypadku Cathy i Margaux ucieczka była jedynym wyjściem. Jak dziewczynki mogłyby przekonać rodziców do innego rozwiązania niż oddanie kaczki na fermę? Dzieci proponują rozwiązania. Następnie pracują w parach, ich zadaniem jest przygotowanie...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!