Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty polonistyki

28 listopada 2017

NR 5 (Marzec 2015)

My też potrafimy wstrząsnąć – Teatr Polski!

0 86

Rozmowa o teatrze z Piotrem Cyrwusem, aktorem teatralnym i filmowym

Piotr Cyrwus od 2011 roku jest aktorem Teatru Polskiego w Warszawie, gra także od lat w Teatrze STU w Krakowie, gościnnie w Teatrze Capitol w Warszawie w komedii Kiedy kota nie ma. Debiutował na scenie w 1985 roku, po ukończeniu krakowskiej PWST. Aktor teatrów: Polskiego w Warszawie, im. Stefana Jaracza w Łodzi (1986–89), STU w Krakowie. W latach 1992–2009 występował w Starym Teatrze w Krakowie. Gra również w filmach fabularnych (Pan Tadeusz, Lista Schindlera, Dzieci wojny, Pomiędzy wilki, Jegomość Tischner i jego filozofia po góralsku), animacjach i produkcjach telewizyjnych. Stworzył wiele ról w spektaklach Teatru Telewizji. Sam wyreżyserował także kilka przedstawień impresaryjnych. W 1990 r. otrzymał nagrodę za wykonanie monodramu Zapiski oficera Armii Czerwonej według książki S. Piaseckiego na Ogólnopolskim Festiwalu Teatru Jednego Aktora w Toruniu.

Aktualne role w Teatrze Polskim:
■     Bolesław Śmiały, Autor: Stanisław Wyspiański, Reżyseria: Bartosz Zaczykiewicz / Andrzej Seweryn, Premiera: 29.01.2014
■     Burza, Autor: William Szekspir, Reżyseria: Dan Jemmett, Premiera: 24.11.2012
■     Irydion, Autor: Zygmunt Krasiński, Reżyseria: Andrzej Seweryn, Premiera: 29.01.2013
■     Karnawał czyli pierwsza żona Adama, Autor: Sławomir Mrożek, Reżyseria: Jarosław Gajewski, Premiera: 15.06.2013
■     Król Lear, Autor: William Szekspir, Reżyseria: Jacques Lassalle, Premiera: 26.04.2014
■     Quo vadis słowami Sienkiewicza, Eliota, Audena i innych, Reżyseria: Janusz Wiśniewski, Premiera: 18.04.2013
■     Wesele, Autor: Stanisław Wyspiański, Premiera: 29.01.2015
■     Wieczór Trzech Króli, Autor: William Szekspir, Reżyseria: Dan Jemmett, Premiera: 18.06.2011

Materiały opracowane na podstawie informacji zamieszczonych na stronie WWW Teatru Polskiego w Warszawie: www.teatrpolski.waw.pl

 

Która spośród klasycznych polskich sztuk jest Panu najbliższa?

Cała klasyka polska, ale przede wszystkim romantyzm. Moje pokolenie zostało na tym wychowane. A w tej chwili najbliższy jest mi Wyspiański – ze względu na role, jakie gram w Teatrze Polskim: Króla w Bolesławie Śmiałym, Czepca w Weselu. A Wyspiański dla polskiego aktora jest niemal takim samym wyzwaniem jak Szekspir. To jest taki materiał, z którym każdy aktor chce się zmierzyć. Materiał oparty przede wszystkim na relacjach między widzem a aktorem. 

Jak Pan myśli, czy do młodego odbiorcy trafia wciąż sztuka klasyczna, trudny romantyzm?

Każdego pokolenia dotykają słowa Gombrowicza – „Słowacki wielkim poetą był”. Kiedy jesteśmy młodzi, nie za bardzo lubimy klasykę. Sam przez to przechodziłem i czułem podobnie. Był taki czas, że Pan Tadeusz wydawał mi się ogromnie nudny. Dopiero na studiach doceniłem ten tekst i przeczytałem go trzy razy. Do wszystkiego trzeba dorosnąć. Wiele zależy też od pedagoga, od polonisty i od odpowiedniego podania tematu. Ja uczniem byłem dość krnąbrnym, ale miałem wspaniałego wychowawcę, który otw...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy