Jest to bardzo cenna wskazówka podczas doboru tekstów do czytania. Nauczyciel jest jak krawiec, który docina materiał i szyje z niego ubranie dla klienta – w naszym przypadku ucznia. Aby odpowiednio dopasować tekst, warto przede wszystkim rozmawiać z dziećmi i młodzieżą na temat ich lektur w domu oraz podpytywać, co lubią i co jest w ich centrum zainteresowania. Teksty powinny przede wszystkim zaciekawić czytelnika, nie mogą być za trudne (w warstwie leksykalnej czy gramatycznej) oraz muszą odpowiadać celom postawionym przez program nauczania. Podczas pracy z książką warto pamiętać o stosowaniu ćwiczeń obecnych na każdym etapie pracy z lekturą – poprzedzające proces czytania, obecne w trakcie oraz następujące po przeczytaniu.
POLECAMY
Ćwiczenia przed czytaniem tekstu
Celem ćwiczeń jest zogniskowanie uwagi uczniów wokół tematu, przypomnienie elementów języka, wprowadzenie nowych struktur potrzebnych do zrozumienia tekstu.
- Stymulowanie bodźcem obrazkowym i słownym, który naprowadza ucznia na tematykę książki
Doskonałym sposobem na realizację tego ćwiczenia są czytanki obrazkowe lub komiksy. Mogą być kupione, ale najlepiej jeśli uczniowie stworzą swoje grafiki. Pomocne okażą się materiały autentyczne, takie jak: kolorowe czasopisma, gazety, ulotki reklamowe, z których można powycinać litery, słowa i obrazki. Kolaże to genialne wprowadzenie do tematyki zawartej w książkach!
Inną realizacją tego pomysłu są karty obraz...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!