Konspekt lekcji języka polskiego do projekcji filmu Alicja po drugiej stronie lustra

Praktyczny Przewodnik Nauczyciela
Temat lekcji Kwestia czasu? Nie tylko filmowe ujęcia przemijalności.
Grupa wiekowa szkoła podstawowa, klasy IV–VI
Czas realizacji trzy godziny lekcyjne
Zagadnienia
edukacyjne
  • Ekranizacja książki, beletryzacja gry, literacka adaptacja filmu? Współczesne korespondencje sztuk.
  • Literaccy bohaterowie poza literaturą – gdzie jeszcze można ich spotkać?
  • Młodość za doświadczenie. Co zyskujemy, a co tracimy z czasem?
  • Niezniszczalny, nieskończony i niezmierzony? Magia i zagadki czasu.
  • Filmowe podróże w czasie: pamięć, nostalgia i ironia w kinie.
  • Starodawne i nowoczesne obyczaje – co zmienia się na przestrzeni lat?
Cele operacyjne Uczeń/uczennica: 
  • charakteryzuje Alicję (w klasie VI pisemnie),
  • opisuje przedmiot, z którym łączy go sentyment (ustnie lub pisemnie),
  • zaznacza na osi czasu wydarzenia prawdziwe i fikcyjne,
  • swobodnie wypowiada się na temat osobistego doświadczenia czasu,
  • rozróżnia subiektywne i intersubiektywne doświadczenie czasu,
  • rozróżnia pojęcia adaptacja, ekranizacja, film inspirowany literaturą
Formy
i metody pracy
  • rozmowa kierowana,
  • elementy wykładu,
  • heureza, ćwiczenia praktyczne,
  • praca zbiorowa jednolita,
  • praca indywidualna jednolita,
  • praca grupowa zróżnicowana
Pomocne
dydaktyczne
Książkowe wydanie Alicji w Krainie Czarów i Alicji po drugiej stronie lustra Lewisa Carolla oraz literackiej adaptacji animacji Disneya (min. 2 egz.).


Przebieg zajęć

Lekcja 1.

POLECAMY

Temat proponowany: Od książki do filmu – o Alicji po drugiej stronie lustra w reżyserii James Bobina

  1. Nauczyciel rozpoczyna swobodną rozmowę z dziećmi od pytan...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy