Temat lekcji |
Kwestia czasu? Nie tylko filmowe ujęcia przemijalności. |
Grupa wiekowa |
szkoła podstawowa, klasy IV–VI |
Czas realizacji |
trzy godziny lekcyjne |
Zagadnienia
edukacyjne |
- Ekranizacja książki, beletryzacja gry, literacka adaptacja filmu? Współczesne korespondencje sztuk.
- Literaccy bohaterowie poza literaturą – gdzie jeszcze można ich spotkać?
- Młodość za doświadczenie. Co zyskujemy, a co tracimy z czasem?
- Niezniszczalny, nieskończony i niezmierzony? Magia i zagadki czasu.
- Filmowe podróże w czasie: pamięć, nostalgia i ironia w kinie.
- Starodawne i nowoczesne obyczaje – co zmienia się na przestrzeni lat?
|
Cele operacyjne |
Uczeń/uczennica:
- charakteryzuje Alicję (w klasie VI pisemnie),
- opisuje przedmiot, z którym łączy go sentyment (ustnie lub pisemnie),
- zaznacza na osi czasu wydarzenia prawdziwe i fikcyjne,
- swobodnie wypowiada się na temat osobistego doświadczenia czasu,
- rozróżnia subiektywne i intersubiektywne doświadczenie czasu,
- rozróżnia pojęcia adaptacja, ekranizacja, film inspirowany literaturą
|
Formy
i metody pracy |
- rozmowa kierowana,
- elementy wykładu,
- heureza, ćwiczenia praktyczne,
- praca zbiorowa jednolita,
- praca indywidualna jednolita,
- praca grupowa zróżnicowana
|
Pomocne
dydaktyczne |
Książkowe wydanie Alicji w Krainie Czarów i Alicji po drugiej stronie lustra Lewisa Carolla oraz literackiej adaptacji animacji Disneya (min. 2 egz.). |
Przebieg zajęć
Lekcja 1.
Temat proponowany: Od książki...