Grupa wiekowa |
Szkoły ponadpodstawowe |
Czas trwania |
1 godzina lekcyjna |
Zagadnienia edukacyjne |
- Propaganda czasów Marca 1968 jako przykład politycznej manipulacji.
- Perswazyjna funkcja języka w przekazie propagandowym.
- Marzec 1968 w kontekście trudnej historii polskich Żydów
|
Cele operacyjne |
Uczeń/uczennica na lekcji:
- rozpoznaje specyfikę tekstów propagandowych,
- rozpoznaje słownictwo o charakterze wartościującym,
- odróżnia słownictwo neutralne od słownictwa o zabarwieniu emocjonalnym,
- rozpoznaje i określa funkcje tekstu ze szczególnym uwzględnieniem funkcji perswazyjnej,
- rozróżnia pojęcia manipulacji, dezinformacji i stereotypu – rozpoznaje te zjawiska w tekstach i je charakteryzuje,
- wskazuje i rozróżnia cele perswazyjne w wypowiedzi nieliterackiej,
- rozumie zjawisko nowomowy; określa jego cechy i funkcje w tekście
|
Formy i metody pracy |
- heureza,
- praca z tekstem,
- burza mózgów
|
Wstęp
Proponowany scenariusz zajęć osnuty został wokół wątków i tematów poruszonych w filmie Marzec ‘68 w reżyserii Krzysztofa Langa. Seans powinien poprzedzić przeprowadzenie lekcji. Film w rzetelny sposób ilustruje wydarzenia związane z szeregiem społeczno-politycznych procesów, które zapisały się w historii...