Upowszechnianie czytelnictwa oraz rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży znalazły się wśród najważniejszych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2016/2017. To dobra decyzja, bo czytanie książek – jak dowodzą badania – ma bardzo duży, korzystny wpływ na wiele obszarów rozwoju umysłowego i społecznego dzieci i młodzieży. Aby jednak zachęcić dzieci i młodzież do lektury, trzeba pokazać im przede wszystkim, że czytanie jest fajne.
POLECAMY
Co i dlaczego warto czytać?
Regularna lektura usprawnia myślenie, uczy wnioskowania, przewidywania i rozwiązywania problemów, ułatwia rozumienie świata (w tym zależności przyczynowo-skutkowych), rozwija zasób słownictwa i szeroko pojęte zdolności językowe (z korzyścią również dla dzieci z dysleksją), a także wyobraźnię i empatię. Często jest źródłem cennych wzorców, np. wiedzy o tym, jak warto oraz jak nie należy zachowywać się w różnych życiowych sytuacjach. Korzystnie wpływa też na samopoczucie – już po chwili spędzonej na lekturze znacząco obniża się poziom odczuwanego stresu. Badania z użyciem technik neuroobrazowania mózgu wskazują, że czytanie jest dla naszego mózgu prawdziwą „gimnastyką”, bo aktywizuje wiele jego różnych struktur, w ten sposób wzmacniając i usprawniając ich funkcjonowanie.
Co ciekawe, ten dobroczynny wpływ na nasze umysły mają nie tylko „mądre” książki – naukowe czy popularnonaukowe, w których znaleźć można dużo pożytecznej wiedzy, lecz także te bardziej popularne, w tym baśnie i powieści fantastyczne, przygodowe czy nawet sensacyjne. Z badań wynika, że te książki, które podczas lektury wzbudzają najsilniejsze emocje, działają na nasz mózg szczególnie stymulująco. Jest to wpływ korzystny, nawet jeśli z książek tych nie płynie żadna konkretna wiedza (jak...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!