Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp , Praktyczny Przewodnik Nauczyciela

4 lipca 2019

NR 31 (Lipiec 2019)

Jak tworzyć magiczne obrazki na lekcjach języka polskiego za pomocą technologii ?

0 183

Komiksy, komiksy – magiczne obrazki, Pogonie i walki, pułapki, zasadzki, Podróże przez burze, kowbojskie ło-ho. Komiksy – to jest to!
Jacek Cygan

 

Większość młodych ludzi uwielbia komiksowy świat. Zwięzłość słowa, celność przekazu wizualnego i liczne onomatopeje tworzą historie absorbujące czytelników od pierwszego kadru. Warto wykorzystać tę miłość, a nawet pójść o krok dalej – zachęcić uczniów do tworzenia własnych komiksów przy wykorzystaniu technologii informacyjno-komputerowych, z którymi są oni „za pan brat”.

Ciekawą propozycją metodyczną, którą można zaoferować uczniom na lekcji języka polskiego podczas pracy z lekturą, jest tworzenie komiksu na podstawie fragmentów omawianych utworów literackich. Co dzięki temu zyskają młodzi ludzie? Na pewno będą mieli okazję słowo po słowie zapoznać się z tekstem literackim po to, by wybrać najważniejsze sceny czy wydarzenia, które warto przedstawić za pomocą tworzonej historyjki obrazkowej (wiadomo, że nie będzie się do tego nadawać całość utworu). Najważniejszą zaletą tego działania jest kontakt z oryginalnym dziełem, a nie jego opracowaniem. Ponadto koniecznością okaże się dobór odpowiednich partii materiału – będzie to meritum –które stanie się treścią komiksowych dymków. Na koniec uczniowie dokonają wyborów iście estetycznych, czyli tła i wyglądu postaci czy kształtu dymków przy zachowaniu maksymalnej wierności elementom świata przedstawionego utworu. Dzięki temu młodzi ludzie zaangażują się emocjonalnie w swoją pracę, a to już prawdziwy klucz do sukcesu!

Do powyższych działań idealnie nadawać się będą narzędzia internetowe, które przedstawię poniżej. W obecnych czasach dzięki rozwojowi technologii nie ma konieczności odręcznego tworzenia komiksów, co jest istotną zaletą dla uczniów nieposiadających talentu plastycznego. Nie będzie nam potrzebne również drogie oprogramowanie. Warunkiem niezbędnym udanych realizacji jest dostęp do komputerów bądź tabletów oraz sieci internetowej. 

Tworząc cyfrowy komiks, warto skorzystać z poniższych witryn:

  • www.storyboardthat.com to strona, za pomocą której wykonamy komiksowe kadry bez konieczności logowania, jednak konto będzie nam potrzebne, aby zapisać nasze dzieło (w przypadku jego braku możemy skorzystać z opcji print screenu strony). Portal posiada anglojęzyczne menu, jednak obsługuje się je intuicyjnie. Spośród bogatej galerii propozycji wybieramy rodzaj tła (scenes), postaci (characters), kształt i kierunek dymków (textables). Możemy również wykorzystać opcję dodania własnego zdjęcia.

 

  • www.makebeliefscomix.com to kolejna strona internetowa służąca do tworzenia komiksu w łatwy i przyjemny oraz niewymagający logowania sposób. Tu również dokonujemy wyboru najpierw postaci (można skorzystać z ciekawej opcji ustawienia strony sylwetki poprzez odbicie lustrzane), następnie dymków, rodzaju tła, dodatkowych efektów i ciekawych przedmiotów, które mogą ożywić kadry przez nas wykreowane. Co ciekawe, autorzy strony umożliwili uczniom stworzenie komiksu składającego się aż z 18 sekwencji obrazkowych. Całość możemy wydrukować, udostępnić za pomocą poczty elektronicznej bądź zapisać na dysku.

  • www.toondoo.com – konieczne jest posiadanie konta na tej stronie w celu stworzenia komiksu (założenie konta potrwa chwilę i zapewne dla młodzieży nie będzie żadnym problemem). Szczegółowa i bardzo czytelna instrukcja w polskiej wersji języ...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy