Dołącz do czytelników
Brak wyników

Praktyczny Przewodnik Nauczyciela

6 września 2021

NR 43 (Wrzesień 2021)

Internetowy savoir-vivre, czyli jak wskoczyć na wyższy poziom kultury?
Scenariusz lekcji do filmu Ralph Demolka w Internecie

0 13
Grupa wiekowa Szkoły podstawowe, klasy III–VI
Czas trwania   1 godzina lekcyjna (45 min)
Zagadnienia edukacyjne  •  Hejt – nie szerujemy. Szacunek i odpowiedzialność online.
• Netykieta – co to takiego? O kulturze osobistej w sieci.
• Magiczne zwroty – czy ich moc działa też w Internecie?
• Poza podstawowym słownikiem internauty – rozwijamy nasz zasób słów
Cele operacyjne   Uczeń/uczennica: 
• poznaje pojęcia: hejtu, netykiety, etykiety,
•  rozpoznaje zjawisko hejtowania i umie określić jego konsekwencje,
• kształci umiejętność tworzenia i szukania definicji nowych pojęć,
• doskonali analizę filmu,
• zdobywa umiejętność aktywnego słuchania i zabierania głosu w dyskusji,
• kształci własne zdanie i wyrażanie własnych poglądów, rozbudowuje zasób słownictwa,
• formułuje poczucie godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób,
• umiejętnie stosuje zwroty grzecznościowe
Formy 
i metody pracy
• burza mózgów, 
• samodzielne wypowiedzi uczniów, 
• dyskusja, 
• praca w grupach, elementy dramy
Pomoce dydaktyczne  • arkusze papieru, 
• flamastry, 
• kredki, 
• Słownik języka polskiego PWN

Zapraszamy do serwisu filmwszkole.pl po więcej pomysłów na filmowe lekcje. Znajdą tam Państwo scenariusze zajęć, 
zagadnienia edukacyjne i materiały audiowizualne do ponad stu filmów dla dzieci i młodzieży.

POLECAMY

Przebieg zajęć

1. Nauczyciel(ka) zaczyna lekcję od napisania na tablicy wyrazu „HEJT”. Klasa wspólnie, na zasadzie burzy mózgów, próbuje odpowiedzieć na pytania:

  • Co to znaczy „hejt”?
  • Czy znane wam jest zjawisko hejtu? Jak się ono objawia, na czym polega?
  • Czym dla was jest hejt?
  • Czy spotkaliście się z tym zjawiskiem? Jeśli tak, to kiedy, w jakich sytuacjach?
  • Czy hejt to coś złego? Dlaczego?
  • Skąd się wzięła nazwa hejt?
  • Co zrobić, gdy się spotkamy ze zjawiskiem hejtu? Kogo informować? Kto może pomóc?

Na tablicy uczniowie mogą zapisać swoje skojarzenia i odpowiedzi. Na końcu powinna powstać definicja zjawiska hejtu, którą uczniowie zapisują w zeszytach. Nauczyciel(ka) zadaje pytanie: „Dlaczego nie szerujemy hejtu?”. Każdy uczeń odpowiada samodzielnie na forum klasy – wśród wymienionych powodów powinny się znaleźć następujące: szacunek do wszystkich osób, odpowiedzialność online, brak anonimowości. Nauczyciel(ka) inicjuje dyskusję, zadając pytania:

  • Dlaczego ci, którzy szerują hejt, robią to anonimowo? 
  • Co można zrobić, by hejtu uniknąć? 

2. Nauczyciel(ka) dzieli klasę na cztery grupy, każda otrzymuje to samo zadanie: zobrazować na plakacie, co to jest netykieta, i wypisać jej zasady. Uczniowie mogą sprawdzić w Internecie lub sło...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy